Αυγουστίνος Καντιώτης



Οι ακατηχητοι Έλληνες και το αμετανοητο Βατικανο. 2) Η Αποδομηση του Παπικου Πρωτειου βασει της Ιστορικης και Θεολογικης Κριτικης

date Μαι 1st, 2025 | filed Filed under: ΠΑΠΙΣΜΟΣ

Οι ακατηχητοι Έλληνες
και το αμετανοητο Βατικανο

d454142812c7«Η Αποδομηση του Παπικου Πρωτειου βασει της Ιστορικης και Θεολογικης Κριτικης

%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%cf%82-%ce%b2%ce%bf%ce%b8%cf%81%ce%bf%ce%bb-%ce%bf%ce%bcΕισαγωγή

Η αξίωση του Πάπα για παγκόσμια εκκλησιαστική κυριαρχία, γνωστή ως “Παπικό Πρωτείο”, εδράζεται σε σειρά ιστορικών και θεολογικών ισχυρισμών. Η κριτική ανάλυση των πηγών και των γεγονότων δείχνει ότι το Πρωτείο αυτό δεν έχει αποστολική θεμελίωση, αλλά συγκροτήθηκε σταδιακά, πολλές φορές μέσω πλαστών εγγράφων και πολιτικών σκοπιμοτήτων.

ΜΕΡΟΣ Α΄: Ιστορική Προσέγγιση του Παπικού Πρωτείου

  1. Το αποστολικό ζήτημα
    – Στην Καινή Διαθήκη ουδεμία μαρτυρία υπάρχει περί ίδρυσης της Ρωμαϊκής Εκκλησίας από τον Απόστολο Πέτρο. Ο Απόστολος Παύλος απευθύνεται στους Ρωμαίους (Ρωμ. 1:7–15) χωρίς να αναφέρειτην παρουσία του Πέτρου.
    – Η Α΄ Επιστολή Πέτρου (5:13) μνημονεύει τη «Βαβυλώνα», όρος που κάποιοι πατέρες ερμήνευσαν αργότερα ως “Ρώμη”, χωρίς όμως βέβαιη απόδειξη.¹
    – Οι Πράξεις των Αποστόλων (15:6–29) αναδεικνύουν την αποστολική σύνοδο, χωρίς να απονέμουν ιδιαίτερη εξουσία στον Πέτρο έναντι των άλλων Αποστόλων.

¹ Βλ. Ευσέβιος Καισαρείας, «Εκκλησιαστική Ιστορία», Βιβλ. ΙΙ 15.

  1. Οι πρώτες πηγές: Ερμηνευτικά προβλήματα
    – Ο Κλήμης Ρώμης (~96 μ.Χ.), στην Επιστολή προς Κορινθίους, αναφέρει μαρτύρια, χωρίς ρητή σύνδεση του Πέτρου με τη Ρώμη.²

– Ο Ειρηναίος Λυώνος (Adversus Haereses, 3, 3, 2) κάνει λόγο για τον Πέτρο και τον Παύλο ως θεμελιωτές, όχι όμως με διοικητική υπεροχή.

² Βλ. «Επιστολή Κλήμεντος», Κεφ. 5.

ΜΕΡΟΣ Β΄: Τα πλαστά κείμενα ως στήριγμα του Πρωτείου

  1. Η Ψευδο-Κωνσταντίνειος Δωρεά
    – Το κείμενο αποδίδεται στον 8ο αιώνα και αποδείχθηκε πλαστό ήδη από τον φιλόλογο Λορέντζο Βάλλα (15ος αιώνας).³
    – Χρησιμοποιήθηκε από τους Παπικούς για τη θεμελίωση του κοσμικού και εκκλησιαστικού πρωτείου.

³ Βλ. Lorenzo Valla, De falso credita et ementita donatione Constantini, 1440.

  1. Οι Ψευδοϊσιδώρειες Διατάξεις
    – Δημιουργήθηκαν τον 9ο αιώνα, παρουσιάζοντας υποτιθέμενες παλαιές αποφάσεις προς υποστήριξη παπικών αξιώσεων.⁴

⁴ Βλ. Horst Fuhrmann, Einfluß und Verfälschung: Der Pseudo-Isidor im kirchlichen und politischen Leben des Mittelalters, 1972.

ΜΕΡΟΣ Γ΄: Οι Ιστορικές Συνέπειες της Παπικής Ιδεολογίας

  1. Η Τέταρτη Σταυροφορία και η Άλωση της Κωνσταντινούπολης
    – Η Σταυροφορία του 1204 κατέληξε στην κατάκτηση της Χριστιανικής Κωνσταντινούπολης και τη λεηλασία των ιερών θησαυρών.⁵

⁵ Βλ. Niketas Choniates, Χρονική Διήγησις.

  1. Η Ιερά Εξέταση
    – Δημιουργήθηκε για τη διασφάλιση της “ορθοδοξίας” υπό παπική ηγεσία. Επιστήμονες όπως ο Γαλιλαίος καταδικάστηκαν.⁶

⁶ Βλ. Maurice Finocchiaro, The Galileo Affair: A Documentary History, 1989.

  1. Οι Ναΐτες Ιππότες
    – Το 1312 μ.Χ., ο Πάπας Κλήμης Ε΄ κατήργησε το Τάγμα των Ναϊτών μετά από κατασκευασμένες κατηγορίες και κατάσχεση της περιουσίας τους.⁷

⁷ Βλ. Malcolm Barber, The Trial of the Templars, 2006.

  1. Η Ουνία
    – Η Σύνοδος της Βρέστης (1595–1596) επέβαλε την Ουνία σε Ορθόδοξους πληθυσμούς.⁸

⁸ Βλ. Borys Gudziak, Crisis and Reform, 1998.

ΜΕΡΟΣ Δ΄: Θεολογική Αποδόμηση του Πρωτείου

  1. Ο Χριστός και το πρότυπο της Διακονίας
    – Ο Χριστός διδάσκει διακονική ηγεσία, όχι κοσμική εξουσία (Λουκ. 22:26).
  2. Το Συνοδικό σύστημα της Εκκλησίας
    – Η Αποστολική Σύνοδος (Πράξ. 15) είναι παράδειγμα συνοδικότητας χωρίς μοναρχικό πρότυπο.
  3. Η Πατερική Παράδοση
    – Πατέρες όπως ο Μ. Βασίλειος και ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος υποστήριξαν την ισοτιμία των Επισκόπων και τη συλλογικότητα της Εκκλησίας.⁹

⁹ Βλ. Μ. Βασιλείου, «Περί του Αγίου Πνεύματος».

Συμπεράσματα

Η Ιστορική και Θεολογική ανάλυση δείχνει σαφώς ότι:

– Το Παπικό Πρωτείο δεν στηρίζεται σε αποστολική ή αρχαία εκκλησιαστική παράδοση.
– Βασίστηκε σε συστηματική διαστρέβλωση και κατασκευή πλαστών εγγράφων.
Οι συνέπειες υπήρξαν βαριές τόσο για την Εκκλησία όσο και για τον ανθρώπινο πολιτισμό.

Η Ορθοδοξία παραμένει πιστή στο συνοδικό σύστημα και στην αρχή της ισότητας όλων των Τοπικών Εκκλησιών υπό την Κεφαλή Χριστό.

           Πηγη: https://dekeleianews.gr/2025/04/26/%ce%b7-e%bf%cf%85-%cf%80%ce%b5%ce%af%ce%bf%cf%85%ce%ac%cf%83%ce%b5/

     Add A Comment

You must be logged in to post a comment.