Οι ακατηχητοι Έλληνες και το αμετανοητο Βατικανο. 2) Η Αποδομηση του Παπικου Πρωτειου βασει της Ιστορικης και Θεολογικης Κριτικης


Οι ακατηχητοι Έλληνες
και το αμετανοητο Βατικανο
του Δημ. Κ. Αναγνώστου, Θεολόγου
Με αφορμή την κηδεία του Πάπα φανερώθηκε ακόμη περισσότερο η σύγχυση, η πλάνη και η μειοδοσία πολλών συγχρόνων ορθοδόξων Ελλήνων όσον αφορά στην Πίστη τους, αλλά και στην Ιστορία. Ακούσαμε τα απίστευτα και απίθανα, ωσάν να βρισκόμαστε σε Παπική χώρα και ακόμη χειρότερα….
«Η Αποδομηση του Παπικου Πρωτειου βασει της Ιστορικης και Θεολογικης Κριτικης
Εισαγωγή
Η αξίωση του Πάπα για παγκόσμια εκκλησιαστική κυριαρχία, γνωστή ως “Παπικό Πρωτείο”, εδράζεται σε σειρά ιστορικών και θεολογικών ισχυρισμών. Η κριτική ανάλυση των πηγών και των γεγονότων δείχνει ότι το Πρωτείο αυτό δεν έχει αποστολική θεμελίωση, αλλά συγκροτήθηκε σταδιακά, πολλές φορές μέσω πλαστών εγγράφων και πολιτικών σκοπιμοτήτων.
ΜΕΡΟΣ Α΄: Ιστορική Προσέγγιση του Παπικού Πρωτείου
- Το αποστολικό ζήτημα
– Στην Καινή Διαθήκη ουδεμία μαρτυρία υπάρχει περί ίδρυσης της Ρωμαϊκής Εκκλησίας από τον Απόστολο Πέτρο. Ο Απόστολος Παύλος απευθύνεται στους Ρωμαίους (Ρωμ. 1:7–15) χωρίς να αναφέρειτην παρουσία του Πέτρου.
– Η Α΄ Επιστολή Πέτρου (5:13) μνημονεύει τη «Βαβυλώνα», όρος που κάποιοι πατέρες ερμήνευσαν αργότερα ως “Ρώμη”, χωρίς όμως βέβαιη απόδειξη.¹
– Οι Πράξεις των Αποστόλων (15:6–29) αναδεικνύουν την αποστολική σύνοδο, χωρίς να απονέμουν ιδιαίτερη εξουσία στον Πέτρο έναντι των άλλων Αποστόλων.
¹ Βλ. Ευσέβιος Καισαρείας, «Εκκλησιαστική Ιστορία», Βιβλ. ΙΙ 15.
- Οι πρώτες πηγές: Ερμηνευτικά προβλήματα
– Ο Κλήμης Ρώμης (~96 μ.Χ.), στην Επιστολή προς Κορινθίους, αναφέρει μαρτύρια, χωρίς ρητή σύνδεση του Πέτρου με τη Ρώμη.²
– Ο Ειρηναίος Λυώνος (Adversus Haereses, 3, 3, 2) κάνει λόγο για τον Πέτρο και τον Παύλο ως θεμελιωτές, όχι όμως με διοικητική υπεροχή.
² Βλ. «Επιστολή Κλήμεντος», Κεφ. 5.
ΜΕΡΟΣ Β΄: Τα πλαστά κείμενα ως στήριγμα του Πρωτείου
- Η Ψευδο-Κωνσταντίνειος Δωρεά
– Το κείμενο αποδίδεται στον 8ο αιώνα και αποδείχθηκε πλαστό ήδη από τον φιλόλογο Λορέντζο Βάλλα (15ος αιώνας).³
– Χρησιμοποιήθηκε από τους Παπικούς για τη θεμελίωση του κοσμικού και εκκλησιαστικού πρωτείου.
³ Βλ. Lorenzo Valla, De falso credita et ementita donatione Constantini, 1440.
- Οι Ψευδοϊσιδώρειες Διατάξεις
– Δημιουργήθηκαν τον 9ο αιώνα, παρουσιάζοντας υποτιθέμενες παλαιές αποφάσεις προς υποστήριξη παπικών αξιώσεων.⁴
⁴ Βλ. Horst Fuhrmann, Einfluß und Verfälschung: Der Pseudo-Isidor im kirchlichen und politischen Leben des Mittelalters, 1972.
ΜΕΡΟΣ Γ΄: Οι Ιστορικές Συνέπειες της Παπικής Ιδεολογίας
- Η Τέταρτη Σταυροφορία και η Άλωση της Κωνσταντινούπολης
– Η Σταυροφορία του 1204 κατέληξε στην κατάκτηση της Χριστιανικής Κωνσταντινούπολης και τη λεηλασία των ιερών θησαυρών.⁵
⁵ Βλ. Niketas Choniates, Χρονική Διήγησις.
- Η Ιερά Εξέταση
– Δημιουργήθηκε για τη διασφάλιση της “ορθοδοξίας” υπό παπική ηγεσία. Επιστήμονες όπως ο Γαλιλαίος καταδικάστηκαν.⁶
⁶ Βλ. Maurice Finocchiaro, The Galileo Affair: A Documentary History, 1989.
- Οι Ναΐτες Ιππότες
– Το 1312 μ.Χ., ο Πάπας Κλήμης Ε΄ κατήργησε το Τάγμα των Ναϊτών μετά από κατασκευασμένες κατηγορίες και κατάσχεση της περιουσίας τους.⁷
⁷ Βλ. Malcolm Barber, The Trial of the Templars, 2006.
- Η Ουνία
– Η Σύνοδος της Βρέστης (1595–1596) επέβαλε την Ουνία σε Ορθόδοξους πληθυσμούς.⁸
⁸ Βλ. Borys Gudziak, Crisis and Reform, 1998.
ΜΕΡΟΣ Δ΄: Θεολογική Αποδόμηση του Πρωτείου
- Ο Χριστός και το πρότυπο της Διακονίας
– Ο Χριστός διδάσκει διακονική ηγεσία, όχι κοσμική εξουσία (Λουκ. 22:26). - Το Συνοδικό σύστημα της Εκκλησίας
– Η Αποστολική Σύνοδος (Πράξ. 15) είναι παράδειγμα συνοδικότητας χωρίς μοναρχικό πρότυπο. - Η Πατερική Παράδοση
– Πατέρες όπως ο Μ. Βασίλειος και ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος υποστήριξαν την ισοτιμία των Επισκόπων και τη συλλογικότητα της Εκκλησίας.⁹
⁹ Βλ. Μ. Βασιλείου, «Περί του Αγίου Πνεύματος».
Συμπεράσματα
Η Ιστορική και Θεολογική ανάλυση δείχνει σαφώς ότι:
– Το Παπικό Πρωτείο δεν στηρίζεται σε αποστολική ή αρχαία εκκλησιαστική παράδοση.
– Βασίστηκε σε συστηματική διαστρέβλωση και κατασκευή πλαστών εγγράφων.
– Οι συνέπειες υπήρξαν βαριές τόσο για την Εκκλησία όσο και για τον ανθρώπινο πολιτισμό.
Η Ορθοδοξία παραμένει πιστή στο συνοδικό σύστημα και στην αρχή της ισότητας όλων των Τοπικών Εκκλησιών υπό την Κεφαλή Χριστό.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.