Αυγουστίνος Καντιώτης



Η Συναντηση που Αλλαζει τα Παντα

date Οκτ 25th, 2025 | filed Filed under: Ευαγγελος Κωφιδης

Η Συναντηση που Αλλαζει τα Παντα

Αγαπητοί αδελφοί και αδελφές στο Χριστό,

Σήμερα, το Ευαγγέλιο του Λουκά θα μας πάει σε μια από τις πιο δυνατές και συγκινητικές ιστορίες που θα ακούσουμε. Είναι μια συνάντηση που αγγίζει την ίδια την καρδιά της σωτηρίας.

Ο Ευαγγελιστής Λουκάς θα μας οδηγήσει σ’ έναν τόπο που, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, όλοι γνωρίζουμε: σ’ εκείνον τον «Γαδαρηνό» της ψυχής μας. Είναι η γωνιά μέσα μας όπου η αμαρτία έχει ριζώσει. Ο τόπος των «τάφων» μας, εκείνων των ψυχρών νεκρών σημείων της ζωής μας, που νιώθουμε μοναξιά, χωρισμένοι απ’ τον Θεό και τους ανθρώπους. Είναι η κατάσταση του ανθρώπου που, όσο δυνατός και να φαίνεται απ’ έξω, μέσα του νιώθει χάος, μάχη και την απελπισία ότι είναι δέσμιος δυνάμεων πιο ισχυρών απ’ αυτόν.

Και ακριβώς σ’ αυτήν την ερημιά, σ’ αυτόν ακριβώς τον τάφο, έρχεται ο Ιησούς. Δεν έρχεται απλώς σαν δάσκαλος ή γιατρός. Έρχεται ως ο Παντοδύναμος Θεός. Έρχεται να πολεμήσει όχι μια απλή ασθένεια, αλλά την ίδια την ύπαρξη του κακού. Έρχεται να πάρει πίσω ότι του ανήκει.

Πριν λοιπόν ακούσουμε αυτό το μεγάλο μυστήριο, ας ρωτήσουμε με ταπεινότητα τους εαυτούς μας:

• Πού βρίσκονται οι «τάφοι» στη δική μου ζωή;
• Με ποιες «αλυσίδες» είμαι δεμένος και νιώθω αδύναμος να τις σπάσω;
• Και, το πιο σημαντικό: Πιστεύω πραγματικά ότι ο ίδιος ο Χριστός μπορεί να μπει στη ζωή μου και να με ελευθερώσει;

Ας ανοίξουμε λοιπόν τις καρδιές μας. Αυτό που θα ακούσουμε δεν είναι μια απλή ιστορία. Είναι η εικόνα της δικής μας ελευθερίας. Είναι η απόδειξη ότι κανένας άνθρωπος δεν είναι τόσο χαμένος, τόσο σκοτεινός ή τόσο νεκρός πνευματικά, που να μην μπορεί ο Υιός του Θεού να τον φωτίσει και να του δώσει ζωή.

Για να καταλάβουμε καλύτερα αυτό το θαύμα, η Εκκλησία μας δείχνει και το αντίστοιχο χωρίο από το Ευαγγέλιο του Ματθαίου. Αυτή η «διπλή» ματιά μας βοηθά να δούμε το ίδιο γεγονός από δύο πλευρές και να νιώσουμε μεγαλύτερο δέος για τη θεότητα και την εξουσία του Χριστού.

Ας προχωρήσουμε λοιπόν σε αυτήν τη βαθιά ανάλυση.

Κατά Λουκάν 8:27-28 : 27 Και σα βγήκε στην ξηρά, τον συνάντησε ένας άντρας από την πόλη, που ήταν δαιμονισμένος εδώ και πολύ καιρό. Δεν φορούσε ρούχα, και δεν έμενε σ’ ένα σπίτι, μόνο στους τάφους. 28 Μόλις είδε τον Ιησού, φώναξε και έπεσε μπροστά του, και με δυνατή φωνή είπε: «Τι θέλεις από μένα, Ιησού, Υιέ του Θεού του Υψίστου; Σε παρακαλώ, μη με βασανίσεις».

Κατά Ματθαίον 8:29 : Και ξαφνικά φώναξαν, λέγοντας: «Τι θέλεις από μας, Ιησού, Υιέ του Θεού; Ήρθες εδώ πριν από την ώρα να μας βασανίσεις;»

Αυτή η περικοπή είναι ένα από τα πιο δραματικά και θεολογικά γεμάτα περιστατικά στα Ευαγγέλια, που αποκαλύπτει βασικές αλήθειες για τη φύση του Χριστού, τη δαιμονική σφαίρα και τη σωτηριολογική αποστολή.

Η Πλήρης Αναγνώριση της Θεότητας του Χριστού

Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο και στα δύο εδάφια είναι η άμεση και αδιαμφισβήτητη αναγνώριση της ταυτότητας του Ιησού από τα πνεύματα.

• «Ιησού, Υιέ του Θεού» / «Υιέ του Θεού του Υψίστου»: Οι δαίμονες δεν αμφιβάλλουν. Ενώ οι άνθρωποι ακόμα ρωτούν «Ποιός είναι αυτός;» (Λουκ. 8:25), τα πνεύματα της αμαρτίας και του θανάτου δηλώνουν την πλήρη θεότητα του. Η Ορθόδοξη Θεολογία τονίζει ότι αυτή η γνώση δεν είναι σωτηριώδης πίστη, αλλά μια γνώση που προέρχεται από την αντίθεση. Τα πνεύματα βρίσκονται στην απέναντι πλευρά της Βασιλείας και αναγνωρίζουν τον Βασιλιά τους. Η χρήση του τίτλου «Υιέ του Υψίστου» είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς είναι ένας μεσιτικός τίτλος που τονίζει τη μοναδική σχέση του Ιησού με τον Πατέρα και την απόλυτη εξουσία Του πάνω σε όλη τη δημιουργία, συμπεριλαμβανομένων των δαιμονικών δυνάμεων.

Η Εξουσία του Χριστού και ο «Βασανισμός»: Η Πλήρης και Ακριβής Ανάλυση

Για να κατανοήσουμε τις φράσεις «μη με βασανίσεις» (Λουκ. 8:28) και «ήρθες εδώ πριν από την ώρα να μας βασανίσεις;» (Ματθ. 8:29), πρέπει να εξετάσουμε τι γνώριζαν πραγματικά τα δαιμόνια, σύμφωνα με τις Γραφές.

Η Ήδη Υπάρχουσα Καταδίκη: Ήξεραν ότι ήταν Καταδικασμένα

Τα δαιμόνια δεν περίμεναν μια μελλοντική κρίση. Η τελική τους κατάληξη ήταν ήδη αποφασισμένη. Ο ίδιος ο Κύριος αποκάλυψε ότι «η κόλαση (η Γέεννα) είναι έτοιμη για τον διάβολο και για τους αγγέλους του» (Ματθ. 25:41). Ο «βασανισμός» που φοβόντουσαν δεν ήταν μια απλή απειλή, αλλά η άμεση εφαρμογή μιας έτοιμης καταδίκης. Ήξεραν ακριβώς τον προορισμό τους, την Άβυσσο (που είναι ο προσωρινός τόπος φυλάκισής τους) (Λουκ. 8:31) και φοβόντουσαν μήπως ο Χριστός τους στείλει εκεί αμέσως.

Το Κλειδί: Η Προφητεία για τον «Καιρό» της Οριστικής Νίκης

Η Αγία Γραφή μιλά για έναν ιερό «καιρό» ή «ώρα» που ορίζεται από τον Θεό για την πλήρη εκδήλωση της νίκης Του. Αυτός ο «καιρός» ήταν αδιάσπαστα συνδεδεμένος με το σωτήριο έργο του Μεσσία. Ο προφήτης Δανιήλ μιλά για έναν Μεσσία που «θα εξοντωθεί» (Δαν. 9:26) και ότι θα υπάρξει μια περίοδος που θα «εξαλείψει την αμαρτία» (Δαν. 9:24). Και ο ίδιος ο Ιησούς μιλά συνεχώς για την «Ώρα» Του (Ιωάν. 2:4, 12:23).

Τα δαιμόνια, ως πνευματικές οντότητες, κατανοούσαν ότι υπήρχε ένας θεϊκός σχεδιασμός και ένας προφητικά καθορισμένος «καιρός» για την οριστική τους ήττα. Ωστόσο, υπήρχε ένα κρίσιμο γεγονός που δεν το γνώριζαν πλήρως.

Τι Ακριβώς Δεν Κατανόησαν; Το Βάθος και ο Σκοπός της Θυσίας

Τα δαιμόνια μπορούσαν να αναγνωρίσουν μια γενική βία ή μαρτύριο για τον Μεσσία.Η ιδέα ότι «ο άνθρωπος κρατιέται από το δέρμα του» (Ιώβ 2:4) ήταν γνωστή από την εμπειρία τους με τον Ιώβ. Θα μπορούσαν να υποθέσουν ότι ο Μεσσίας θα υπέφερε σωματικά.

Αλλά αυτό που δεν μπόρεσαν να καταλάβουν ήταν το πλήρες μέγεθος και η ουσία της Θυσίας: το «μυστήριο της ευσεβείας» (Α’ Τιμόθεο 3:16), ότι ο Θάνατος του Χριστού δεν θα ήταν απλώς μια τραγική ήττα, αλλά μια εθελούσια, γεμάτη αγάπη, ιερατική θυσία, μια πράξη τόσο μεγάλης αγάπης και δικαιοσύνης, που θα ακύρωνε κάθε «νομικό» χρέος (Προς Κολοσσαείς 2:14) και θα εξοφλεί πλήρως το «τίμημα» της λύτρωσης (Α’ Κορινθίους 6:20).

Αυτό το μυστήριο ήταν τόσο βαθύ, που «κανένας από τους άρχοντες αυτού του αιώνα δεν το γνώρισε, γιατί αν το γνώριζαν, «δεν θα εσταύρωναν τον Κύριο της δόξας»» (Α’ Κορινθίους 2:7-8). Είχαν μια γνώση μιας «πληρωμής», αλλά όχι την ικανότητα να κατανοήσουν το «νόμισμα» που θα χρησιμοποιούσε, την άπειρη αξία της ζωής του Υιού του Θεού και την προθυμία Του να το δώσει ελεύθερα για τη σωτηρία των ανθρώπων. Αυτή η άγνοιά τους φαίνεται στον τρόπο που Τον προσεγγίζουν με φόβο, αλλά και με μια αίσθηση ότι τους αδικεί («πριν από την ώρα»), λες και δεν έχει ακόμα γίνει αυτό που «πρέπει» να γίνει για να αποκτήσει «νόμιμα» την παντοδύναμη εξουσία επάνω τους.

Η «Νομιμότητα» της Αμαρτίας και η Εξαγόραση

Μέχρι να εκπληρωθεί ο σχεδιασμός του Μεσσία, η ανθρωπότητα βρισκόταν υπό τη δυναστεία του σκότους. Η Αγία Γραφή λέει ότι η ανθρωπότητα ήταν «πουλημένη υπό την αμαρτία» (Προς Ρωμαίους 7:14) και ότι ο «οικονόμος» αυτού του κόσμου ήταν ο διάβολος (Β’ Κορινθίους 4:4). Αυτό δίνει μια εικόνα: η ανθρωπότητα ήταν αιχμάλωτη του χρέους της αμαρτίας της.

Γι’ αυτό, η οριστική απελευθέρωση θα ερχόταν ΜΟΝΟ όταν ένα συγκεκριμένο «τίμημα» πληρωθεί. Ο προφήτης Ησαΐας μιλάει για τον Αμνό του Κυρίου που θα πάθει και που «σαν αμνός απέναντι σ’ αυτόν που τον κουρεύει, σιωπηλός» (Ησαΐας 53:7) και που «η ψυχή του θα γίνει προσφορά αμαρτίας» (Ησαΐας 53:10). Ο ίδιος ο Ιησούς δηλώνει ότι «ήρθε να δώσει την ψυχή του λύτρα αντί πολλών» (Ματθαίος 20:28). Η ιδέα της «εξαγόρασης» είναι κεντρική: η ανθρωπότητα χρειαζόταν να αγοραστεί πίσω από τη δουλεία της, και το τίμημα θα ήταν η ίδια η ζωή του Μεσσία (Αποκάλυψη 5:9).

Συνοψίζοντας τη Σκέψη των Δαιμονίων: Τα δαιμόνια,λοιπόν, γνώριζαν από τις προφητείες ότι:

1. Υπήρχε ένας «καιρός» για την οριστική νίκη του Μεσσία.
2. Μέχρι τότε, η ανθρωπότητα βρισκόταν υπό το χρέος της αμαρτίας, που τους έδινε μια δικαιολογία για να την κυριαρχούν.
3. Είχαν μια ασαφή αίσθηση ότι η απολύτρωση θα περιλάμβανε πόνο και απώλεια για τον Μεσσία (από πηγές όπως το βιβλίο του Ιώβ και τις προφητείες του Ησαΐα για τον Υπηρέτη που «θα μαστιγωνόταν» και «θα ερχόταν σαν πρόβατο στο σφαγείο»), αλλά δεν μπορούσαν να κατανοήσουν το βάθος, την εθελοντική φύση και την αποτελεσματικότητα της Σταυρικής Θυσίας ως λύτρου.

Το Παράδοξο που Προκαλεί Πανικό: Ο Ιησούς,πριν από το Πάθος Του, στέκεται μπροστά τους και ασκεί απόλυτη και άμεση εξουσία. Αυτό τους ρίχνει σε απόλυτο πανικό. Η ερώτησή τους «ἦλθες ὧδε πρὸ καιροῦ βασανίσαι ἡμᾶς;» μεταφράζεται ουσιαστικά ως εξής:

«Μήπως ήρθες να μας ρίξεις στην Άβυσσο ΠΡΙΝ ακόμα από την προφητικά καθορισμένη «ώρα» της οριστικής σου νίκης; Νομίζαμε ότι η πλήρης εξουσία σου πάνω μας και η άρση κάθε «δικαιώματος» που έχουμε πάνω στους ανθρώπους, θα ερχόταν ΜΟΝΟ ΜΕΤΑ την εκπλήρωση όλων των προφητειών για τον Μεσσία, συμπεριλαμβανομένης της τελικής πληρωμής του «λύτρου». Αφού δεν έχει γίνει ακόμα αυτό, πώς γίνεται να μας διώχνεις ΤΩΡΑ; Ποια είναι η βάση της πράξης σου, αφού το χρέος της ανθρωπότητας είναι ακόμα απλήρωτο;»

Η παρέμβαση του Χριστού στον Γαδαρηνό είναι η απόλυτη απάντηση. Δεν υπάρχει «νομική» δικαιολογία μπροστά στην απόλυτη πραγματικότητα της Βασιλείας του Θεού. Η εξουσία Του δεν είναι θεσμικά ή χρονικά περιορισμένη. Είναι ουσιαστική.

Όπου βρίσκεται ο Χριστός, εκεί είναι η Βασιλεία του Θεού. Η παρουσία Του, ακόμα και πριν από τον Σταυρό, είναι από μόνη της μια εισβολή στο βασίλειο του σκότους. Ο Ενανθρωπήσας Λόγος, με τη θέλησή Του μόνο, μπορεί να ανατρέψει κάθε «νόμιμη» αξίωση του κακού. Δεν χρειάζεται να «περιμένει»· Εκείνος ΕΙΝΑΙ η Εξαγόραση, η Ελευθερία και η Νίκη, εν δυνάμει και ενεργεία.

Αυτή η άμεση παρέμβαση, ωστόσο, δεν ακυρώνει το σχέδιο της σωτηρίας. Αν και η εξουσία Του είναι ουσιαστική και άμεση, ο Κύριος τήρησε πιστά το συμφωνημένο σχέδιο της Ενανθρωπήσεως και του Πάθους Του. Δεν έστειλε αμέσως τα δαιμόνια στην Άβυσσο, όχι λόγω αδυναμίας, αλλά ως απόδειξη της απόλυτης δικαιοσύνης και πίστης Του στις υποσχέσεις Του. Όπως ψάλλει ο Προφήτης Δαυίδ, «ἵνα ἂν δικαιωθῇς ἐν τοῖς λόγοις σου, καὶ νικήσῃς ἐν τῷ κρίνεσθαί σε» (Ψαλμός 50:6), έτσι και ο Χριστός δρα με τέτοιο τρόπο ώστε η τελική Νίκη και Κρίση Του να είναι αδιαμφισβήτητα δίκαιη. Η ελευθέρωση του Γαδαρηνού είναι προάγγελος και απόδειξη της εξουσίας Του, που θα ολοκληρωθεί δίκαια και νομίμως μέσω του Σταυρού.

Η Ανθρωπολογική Διάσταση: Ο Άνθρωπος και οι Τάφοι

Στην Ορθόδοξη αντίληψη, η αφήγηση του Ευαγγελιστή Λουκά είναι μια δυνατή αλληγορία της ανθρώπινης κατάστασης χωρίς Θεό.

• Ζώντας στους Τάφους: Αυτό συμβολίζει την πνευματική νεκρότητα. Ο άνθρωπος που κυριαρχείται από την αμαρτία και το πάθος, ζει σε μια κατάσταση θανάτου, χωρισμένος από την πηγή της Ζωής, που είναι ο Θεός. Είναι μια ζωή στην «χώρα της σκιάς του θανάτου» (Λουκ. 1:79).
• Η Απώλεια της Εικόνας: Το ότι είναι γυμνός και αγριεύει, δείχνει την απώλεια της αρχικής «κατ’ εικόνα Θεού» (καθ’ ομοίωσιν) δόξας. Η αμαρτία διαστρεβλώνει την όμορφη εικόνα του Θεού μέσα στον άνθρωπο, μετατρέποντάς τον σε κάτι αγριότερο και μη ανθρώπινο.

Χριστολογική Ερμηνεία: Ο Νικητής του Άδη

Η Ορθόδοξη αγιογραφία και λειτουργική παράδοση βλέπει σε αυτό το γεγονός μια προέλευση (προ εικόνα) της Αναστάσεως.

• Ο Ιησούς περπατά στην «χώρα των νεκρών» (τους τάφους), όπως θα κατέβει στον Άδη.
• Αντιμετωπίζει και υποτάσσει τις δυνάμεις του θανάτου και της φθοράς.
• Απελευθερώνει έναν άνθρωπο που ήταν αιχμάλωτος στο βασίλειο του θανάτου.

Αυτή η πράξη είναι μια χειρονομία της τελικής νίκης που θα ολοκληρωθεί με την Ανάστασή Του, όπου «έθαψε τον θάνατο» και άρπαξε τα κλειδιά του Άδη (Αποκ. 1:18).

Συμπέρασμα

Η βαθιά θεολογική ανάλυση αυτών των εδαφίων μας αποκαλύπτει τον Ιησού ως τον Κύριο των Δυνάμεων, τον Υιό του Υψίστου Θεού, του οποίου η εξουσία είναι τόσο απόλυτη, που ξεπερνά ακόμα και τη χρονική ακολουθία της Σταυρικής Νίκης. Οι δαίμονες, με τη μερική τους γνώση, αναγνωρίζουν τον Μεσσία και την επικείμενή Του νίκη, αλλά πανικοβάλλονται όταν διαπιστώνουν ότι η εξουσία Του να νικά το κακό είναι άμεση και άνευ όρων. Τέλος, ο Χριστός εμφανίζεται ως ο Μέγας Ελευθερωτής, που έρχεται στις πιο σκοτεινές γωνιές της ανθρώπινης ύπαρξης (τους τάφους μας) για να μας αποκαταστήσει στην αξιοπρέπεια και την ελευθερία των τέκνων του Θεού. Είναι ένα ευαγγέλιο ελπίδας: κανένας άνθρωπος δεν είναι τόσο δαιμονισμένος, τόσο χαμένος, ή τόσο «νεκρός» πνευματικά, ώστε να μην μπορεί να αγγιχθεί και να θεραπευτεί από την παντοδύναμη αγάπη και εξουσία του Χριστού.

Κείμενο: Κατά Λουκάν 8:29-34:
«29 Επειδή διέταζε το ακάθαρτο πνεύμα να βγει από τον άνθρωπο. Πολλές φορές πια, το πνεύμα τον είχε αρπάξει, και τον έδεναν με αλυσίδες και πέδας για να τον φυλάξει, αλλά εκείνος ξεσπούσε τις αλύσίδες και οδηγούνταν από το δαιμόνιο στην έρημο. 30 Ο Ιησούς τον ρώτησε: «Ποιο είναι το όνομά σου;» Αυτός είπε: «Λεγεών», γιατί πολλά δαιμόνια είχαν μπει μέσα του. 31 Και τον παρακαλούσαν να μην τα διατάξει να πάνε στην άβυσσο. 32 Εκεί κοντά, βρισκόταν μια αγέλη από πολλούς χοίρους, που βόσκουν στο βουνό. Τα δαιμόνια λοιπόν τον παρακάλεσαν να τα αφήσει να μπουν μέσα σ’ αυτά. Και τούτος το επέτρεψε. 33 Τα δαιμόνια βγήκαν από τον άνθρωπο και μπήκαν στους χοίρους. Και η αγέλη ολόκληρη, ριφτήκε από το γκρεμό στη λίμνη και πνίγηκε. 34 Οι βοσκοί, μόλις είδαν τι είχε συμβεί, τρόμαξαν και έφυγαν, και πήγαν να το διαδώσουν στην πόλη και στ’ αγροκτήματα.»

Η Εξουσία του Ονόματος και η Φύση του Κακού (Εδάφιο 30)

• «Ποιο είναι το όνομά σου;» Η ερώτηση του Ιησού δεν προέρχεται από άγνοια, αλλά είναι μια θεϊκή πράξη αποκαλύψεως και κρίσης. Στη Βιβλική σκέψη, το όνομα αποκαλύπτει την ουσία ενός πράγματος. Ο Ιησούς, ως ο Θεός-Λόγος, αναδεικνύει δημόσια την πραγματική φύση του εχθρού.
• «Λεγεών» Η απάντηση είναι θεολογικά βαθιά. Η «λεγεών» ήταν ρωμαϊκή στρατιωτική μονάδα 5.000-6.000 ανδρών. Αυτό αποκαλύπτει:
1. Την Συλλογική και Οργανωμένη Φύση του Κακού: Το κακό δεν είναι απλώς μια απλή απουσία του καλού, αλλά μια οργανωμένη, εχθρική και ιεραρχημένη δύναμη που καταλαμβάνει την ανθρώπινη ύπαρξη. Είναι ένα «πλήθος» που εναντιώνεται στην μοναδικότητα του ατόμου και του Θεού.
2. Την Κατάκτηση της Ανθρώπινης Ψυχής: Η απάντησή του «Λεγεών» ήταν η ομολογία ότι δεν ήταν ένα πνεύμα που τον ταλαιπωρούσε, αλλά ένα ολόκληρο πλήθος. Η ύπαρξή του είχε κατακτηθεί ολοσχερώς, η ψυχή του, ο νους του, η ζωή του είχαν γίνει κάτι σαν στρατώνας για τις δυνάμεις του κακού.

Ο Άδης, η Άβυσσος και η Γέεννα: Ο Πλήρης Υποχθόνιος Χάρτης (Εδάφιο 31)

• «…να μην τα διατάξει να πάνε στην άβυσσο.» Για να καταλάβουμε το δράμα αυτής της παράκλησης, πρέπει να διαχωρίσουμε τους τρεις κύριους υποχθόνιους χώρους που αναφέρονται στις Γραφές:
1. Ο Άδης : Είναι ο «τόπος των ψυχών» των αποθανόντων ανθρώπων (όπως στην παραβολή του Πλουσίου και του Λαζάρου – Λουκ. 16:23). Πριν από την Ανάσταση του Χριστού, ο Άδης ήταν ο κοινός τόπος προσδοκίας, όπου οι ψυχές των δικαίων περίμεναν την ελευθερωτική κάθοδο του Σωτήρος. Δεν είναι ίδιος με την Άβυσσο.
2. Η Άβυσσος : Είναι το «κράτος του διαβόλου», η πνευματική φυλακή των πονηρών πνευμάτων. Στην Καινή Διαθήκη, η Άβυσσος περιγράφεται ως ένας τόπος τόσο βαθύς, που οι δαίμονες φοβούνται να μπουν σε αυτήν (Λουκ. 8:31). Είναι ο «πάτος της θάλασσας» του πνευματικού κόσμου, η απύθμενη σκοτεινή άκρη, απ’ όπου ανέβηκε το θηρίο (δηλαδή ο Αντίχριστος) (Αποκ. 11:7, 17:8). Είναι ο προσωρινός τόπος δέσμευσης των πνευμάτων που δεν φύλαξαν την αρχική τους τάξη (Ιούδα 1:6) και που ο Θεός «δεν λυπήθηκε» (Β’ Πέτρ. 2:4). Είναι τόπος αναμονής και μερικής τιμωρίας, αλλά όχι η τελική.
3. Η Γέεννα : Αυτός είναι ο τελικός προορισμός της τιμωρίας, το «αιώνιο πυρ» που ετοιμάστηκε «για τον διάβολο και για τους αγγέλους του» (Ματθ. 25:41). Είναι το «εξώτερο σκότος» (Ματθ. 8:12), η οριστική και αμετάκλητη κατάσταση μετά την Τελική Κρίση. Όλοι οι εχθροί του Θεού, άνθρωποι και δαίμονες, θα ριφτούν εκεί (Αποκ. 20:14,15).

• Η φοβερή παράκληση των δαιμονίων αποκαλύπτει ότι:
1. Υπάρχει Ιεραρχία στην Κρίση: Τα δαιμόνια γνωρίζουν τη διαφορά ανάμεσα στην εξουσία τους στον κόσμο, στην προσωρινή φυλάκισή τους στην Άβυσσο, και την οριστική τους καταδίκη στην Γέεννα. Αυτή η ιεραρχία (εξουσία < άβυσσος < γέεννα) δείχνει το βάρος της προκαταρκτικής τιμωρίας στην Άβυσσο.
2. Η Εξουσία του Χριστού Εκτείνεται και στον Υποχθόνιο Κόσμο: Τα δαιμόνια γνωρίζουν ότι ο Χριστός έχει την εξουσία να τα στείλει στην Άβυσσο αμέσως. Αυτή η λεπτομέρεια ενισχύει δυναμικά την εικόνα του Χριστού ως «Κατακτητή του Άδη». Η εξουσία Του δεν ισχύει μόνο στη γη, αλλά και σε όλες τις πνευματικές σφαίρες, συμπεριλαμβανομένων των «υπερουρανίων» και «υποχθονίων» (Προς Φιλιππησίους 2:10). Η παρουσία Του είναι από μόνη της μια απειλή για το βασίλειο του σκότους, ακόμα και στις πιο βαθιές και σκοτεινές γωνίες της δημιουργίας.

Η Άδεια και ο Συμβολισμός των Χοίρων (Εδάφια 32-33)

Γιατί ο Χριστός, που δεν επιθυμεί την καταστροφή (Ιεζ. 33:11), δίνει την άδεια για αυτή τη δράση;

• Η Πλήρης Αποκάλυψη της Κακίας: Η πράξη αυτή είναι μια δραματική και απτὴ απόδειξη της πραγματικής, καταστροφικής φύσης των δαιμονίων. Αυτά που έκαναν στον άνθρωπο (τον οδηγούσαν στην αυτοκτονική τρέλα και στην κοινωνική θανάτωση), τα κάνουν και στους χοίρους. Η καταστροφή των χοίρων είναι ένα εικονικό «θέαμα» που αποκαλύπτει το τέλος όλης της δαιμονικής δραστηριότητας: τον θάνατο και την πλήρη φθορά.
• Ο Συμβολισμός των Χοίρων και η Θεϊκή Κρίση: Στον Εβραϊκό νόμο, ο χοίρος ήταν ακάθαρτο ζώο και η κατοχή του απαγορευόταν (Λευιτ. 11:7). Η παρουσία μιας τόσο μεγάλης αγέλης αποδεικνύει ότι οι κάτοικοι των Γαδαρηνών, αν και ζούσαν σε εβραϊκό έδαφος, παραβίαζαν εσκεμμένα τον Θείο Νόμο για λόγους κέρδους. Εδώ, η θεία Πρόνοια επιτρέπει την καταστροφή μιας ήδη «παράνομης» και «ακάθαρτης» περιουσίας. Τα ακάθαρτα πνεύματα βρίσκουν προσωρινό καταφύγιο σε ακάθαρτα ζώα, και η ένωσή τους οδηγεί αναπόφευκτα στη δική τους αυτοκαταστροφή. Είναι μια εικόνα της αμαρτίας που, όταν αφεθεί ελεύθερη, καταστρέφει τον εαυτό της, αλλά και το παράνομο κέρδος που βασίζεται σε αυτήν.

• Η Θεϊκή Ανοχή και η Ανθρώπινη Ελευθερία: Ο Θεός, σε μια μυστηριώδη πράξη της Πρόνοιάς Του, επιτρέπει την καταστροφή των ζώων για να αποκαλυφθεί η σοβαρότητα του κακού και να σωθεί ο άνθρωπος. Η ζωή ενός ανθρώπου (που είναι «κατ’ εικόνα Θεού») έχει ασύγκριτη αξία απέναντι σε μια αγέλη ακαθάρτων ζώων, ακόμα κι αν αυτά αποτελούσαν παράνομη πηγή πλούτου. Η πράξη αυτή είναι ταυτόχρονα μια θεϊκή κρίση πάνω στο παράνομο κέρδος και ένα σημάδι για τους γύρω κατοίκους.

Η Αντίδραση του Κόσμου: Ο Φόβος αντί της Πίστης (Εδάφιο 34)

• «Οι βοσκοί… τρόμαξαν και έφυγαν.» Η αντίδραση των βοσκών είναι φυσιολογική αλλά και συμβολική. Δεν βλέπουν την ελευθέρωση του δαιμονισμένου, αλλά μόνο την οικονομική τους ζημιά, το τέλος ενός παράνομου εμπορίου. Αυτό αποκαλύπτει τη σκληρότητα της ανθρώπινης καρδιάς, που μπορεί να μετρά την αξία μιας ανθρώπινης ζωής απέναντι σε υλικά αγαθά, ακόμα κι αν αυτά προέρχονται από παρανομία.
• Αυτή η αντίδραση προεικονίζει την απόρριψη του Χριστού από τον κόσμο. Ο κόσμος φοβάται την παρέμβαση του Θεού, γιατί αυτή ανατρέπει τις εγκόσμιες τάξεις, τις οικονομικές «βεβαιότητες» και τις παράνομες πρακτικές τους. Προτιμούν την ησυχία της δουλείας στο κακό και στην παρανομία, παρά την αναταραχή της ελευθερίας που φέρνει ο Χριστός.

Συνολικό Συμπέρασμα της Περικοπής (Λουκ. 8:27-34)

Η ολοκλήρωση της ανάλυσης αποκαλύπτει αυτή την ιστορία ως μια πλήρη θεομαχία (μάχη με τον Θεό), όπου:

1. Ο Χριστός αποκαλύπτεται ως ο Κύριος πάνω στη φύση (ησύχασε την θάλασσα), πάνω στα δαιμονικά πνεύματα (εξορκισμός), πάνω στον υποχθόνιο κόσμο (άβυσσος) και πάνω στην ανθρώπινη μοίρα (ελευθέρωση).
2. Το Κακό αποκαλύπτεται στην πλήρη, συλλογική, καταστροφική και αυτοκτονική του φύση. Είναι μια «Λεγεών» που στοχεύει στην καταστροφή όλης της δημιουργίας.
3. Η Σωτηρία δεν είναι απλή ηθικολογία, αλλά μια πραγματική εισβολή του Θεού στις σκοτεινές σφαίρες της ύπαρξης για να ελευθερώσει τον άνθρωπο που κρατιέται αιχμάλωτος. Η τιμή για αυτή την ελευθερία μπορεί να είναι η «καταστροφή» των εγκοσμίων αγαθών (οι χοίροι), αλλά η απόκτηση είναι ανεκτίμητη: η ανάκτηση της ανθρώπινης προσωπικότητας και της κοινωνίας με το Θεό.

Ας ολοκληρώσουμε την ορθόδοξη θεολογική ανάλυση αυτής της σπουδαίας περικοπής με τα τελευταία εδάφια, που μας δείχνουν τα αποτελέσματα της θεϊκής παρέμβασης και την αντίδραση της ανθρώπινης κοινωνίας.

Κείμενο: Κατά Λουκάν 8:35-39:
«35 Βγήκαν, λοιπόν, να δουν τι είχε συμβεί. Ήρθαν κοντά στον Ιησού, και βρήκαν καθιστό τον άνθρωπο από τον οποίο είχαν βγει τα δαιμόνια, ντυμένο και συνετό, και τρόμαξαν. 36 Κι εκείνοι που το είδαν, τους διηγήθηκαν πώς ο δαιμονισμένος σώθηκε. 37 Τότε όλο το πλήθος από την περιφέρεια των Γαδαρηνών τον παρακάλεσε να φύγει από το μέρος τους, γιατί είχαν πιαστεί από μεγάλο φόβο. Ο ίδιος, μπήκε στο πλοίο και γύρισε πίσω. 38 Ο άνθρωπος από τον οποίο είχαν βγει τα δαιμόνια, τον παρακάλεσε να μείνει μαζί του. Ο Ιησούς όμως τον απέπεμψε, λέγοντας: 39 «Γύρνα σπίτι σου και διηγήσου όσα σου έκανε ο Θεός.» Κι εκείνος πήγε σε όλη την πόλη να κηρύξει όσα του έκανε ο Ιησούς.»

Η Εικόνα της Αποκατάστασης: Ο Άνθρωπος «καθ’ εικόνα Θεού» (Εδάφια 35-36)

Η σκηνή που βλέπει ο κόσμος είναι η πλήρης αντιστροφή της αρχικής εικόνας. Αυτή είναι η θεολογική βεβαίωση της σωτηρίας.

• «Καθιστό… ντυμένο και συνετό»: Αυτές οι τρεις λέξεις είναι θεολογικά φορτισμένες και δείχνουν την πλήρη αποκατάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης:
1. Καθιστό (καθήμενον): Αντί να τρέχει ασύστολα και αγρια (Λουκ. 8:29), τώρα κάθεται. Αυτό συμβολίζει ειρήνη, ησυχία και αυτοκυριαρχία. Η εσωτερική θύελλα έχει ησυχάσει. Είναι η ανάπαυση της ψυχής στο πρόσωπο του Χριστού.
2. Ντυμένο (ἠμφιεσμένον): Αντί να είναι γυμνός (Λουκ. 8:27), τώρα είναι ντυμένος. Η γυμνότητα ήταν σύμβολο της απώλειας της δόξας, της ντροπής και της αμαρτίας (Γεν. 3:7, 10). Το να ντύνεται συμβολίζει την πνευματική του κάλυψη, την αποκατάσταση της αξιοπρέπειάς του και τη «ένδυση» του με την χάρη του Θεού (βλ. Γαλ. 3:27: «ὅσοι γὰρ εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε»).
3. Συνετό (σωφρονοῦντα): Αντί να είναι έξαλλος και εκτός εαυτού, τώρα είναι συνετός. Η λέξη «σωφρονώ» σημαίνει να έχεις υγιή διάνοια, να σκέφτεσαι σωστά, να έχεις αυτοέλεγχο. Είναι η αποκατάσταση της νοερής λειτουργίας της ψυχής, που είχε διαστρεβλωθεί από το πάθος. Αυτός είναι ο άνθρωπος που έχει επιστρέψει στον εαυτό του, ήρθε στη λογική.
• «και τρόμαξαν»: Ο φόβος του πλήθους εδώ είναι διαφορετικός από αυτόν των βοσκών. Είναι ο «φόβος του Θεού», ένα ιερό δέος μπροστά σε μια φανερή θεϊκή πράξη. Είναι ο φόβος που νιώθει κανείς μπροστά στο Μυστήριο.

Η Απόρριψη του Σωτήρα: Η Προτίμηση της Εγκόσμιας Ησυχίας (Εδάφιο 37)

Αυτό είναι ένα από τα πιο τραγικά και ρεαλιστικά σημεία στα Ευαγγέλια.

• «όλο το πλήθος… τον παρακάλεσε να φύγει»: Η κοινωνία των Γαδαρηνών, αφού είδε μια αδιαμφισβήτητη πράξη ελέους και δύναμης, απορρίπτει την Πηγή της ζωής. Γιατί; Επειδή το κόστος της παρουσίας Του ήταν πολύ υψηλό για αυτούς: η οικονομική τους ζημία (οι χοίροι). Προτιμούν την υλική τους ασφάλεια από την πνευματική ελευθερία.
• Αυτή η σκηνή είναι μια προφητεία για την απόρριψη του Χριστού από τον Ιουδαϊκό και τον Ελληνικό κόσμο. Ο κόσμος (ο «κόσμος» ως εχθρικό σύστημα) δεν μπορεί να δεχτεί τον Θεό, γιατί η παρουσία Του ανατρέπει τις ιδιοτελείς τάξεις του. Είναι μια δυναμική απεικόνιση του Ιωάν. 1:11: «εἰς τὰ ἴδια ἦλθε, καὶ οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον».

Η Αποστολή του Θεραπευμένου: Ο «Απόστολος των Γαδαρηνών» και η Ριζική Εμπιστοσύνη του Χριστού (Εδάφια 38-39)

Σε αντίθεση με την απόρριψη του πλήθους, η αντίδραση του θεραπευμένου ανθρώπου είναι η φυσική απόκριση της ευγνωμοσύνης: θέλει να μείνει με τον Σωτήρα.

• «Ο Ιησούς όμως τον απέλυσε»: Ο Χριστός δεν τον απορρίπτει, αλλά του δίνει μια νέα, υψηλότερη κλήση. Η μαρτυρία του στην ιδιαίτερη πατρίδα του, μεταξύ των ανθρώπων που γνώριζαν την προηγούμενη καταστροφική του κατάσταση, θα είναι πιο ισχυρή από οποιαδήποτε άλλη.
• «Γύρνα σπίτι σου και διηγήσου όσα σου έκανε ο Θεός.»: Αυτή είναι η ουσία του Ιεραποστολικού (Αποστολικού) έργου στην Ορθόδοξη Θεολογία. Η μαρτυρία για τον Χριστό ξεκινά από την προσωπική εμπειρία της θεραπείας και της χάρης. Η αποστολή του δεν είναι να διδάξει περίπλοκες θεολογικές έννοιες, αλλά απλώς να «διηγηθεί» την πράξη του Θεού στη ζωή του.
• Σημειωτέον, ο Ιησούς του λέει «όσα σου έκανε ο Θεός», ενώ ο άνθρωπος «κηρύσσει όσα του έκανε ο Ιησούς». Αυτή η ταύτιση είναι θεολογικά σημαντική: Δείχνει ότι ο Ιησούς ΕΙΝΑΙ ο Θεός που ενεργεί. Είναι μια άμεση χριστολογική δήλωση.
• Το Σημαντικότερο Θεολογικό Σημάδι: Η Απόλυτη Μοναξιά της Αποστολής:
Κάτι που κάνει εντύπωση: Ο Χριστός τον αφήνει μόνο του να κηρύξει. Δεν χρειάζεται δεύτερο. Αυτή η λεπτομέρεια είναι μια θεολογική έκρηξη. Σε άλλες περιπτώσεις, ο Ιησούς στέλνει τους μαθητές του ανά δύο (Λουκ. 10:1), ακολουθώντας την εβραϊκή πρακτική όπου η μαρτυρία δύο ατόμων θεωρείται έγκυρη (Δευτ. 19:15).
Εδώ, όμως, ο κανόνας ανατρέπεται. Γιατί;
• Η Μαρτυρία της Εμπειρίας είναι Αδιαμφισβήτητη: Ο ίδιος ο άνθρωπος είναι η «πρόταση και απόδειξη». Η ριζική του μεταμόρφωση από «Λεγεώνα» σε «Μάρτυρα» είναι από μόνη της η πιο ισχυρή απόδειξη. Δεν χρειάζεται να στηριχτεί σε κανέναν. Η αλήθεια της σωτηρίας φαίνεται στην ύπαρξή του. Όπως λένε οι Άγιοι Πατέρες, κανένας από τους συγχωριανούς του δεν μπορούσε να αμφισβητήσει αυτό που έβλεπε με τα μάτια του: τον άνθρωπο που γνώριζαν ως βίαιο και δαιμονισμένο, τώρα να είναι «ντυμένος και συνετός».
• Η Εμπιστοσύνη του Χριστού στην Αναγέννησή Του: Ο Χριστός δεν βλέπει έναν απλά «θεραπευμένο» ασθενή. Βλέπει έναν αναγεννημένο νέο άνθρωπο, του οποίου η νέα ταυτότητα είναι τόσο σταθερή, που μπορεί να στηριχτεί μόνη της, στηριγμένη μόνο στη χάρη Του. Αυτή είναι η απόλυτη έκφραση της νίκης Του πάνω στο κακό: ο πρώην κάτοικος των τάφων είναι πλέον ικανός να σταθεί ως βέβαιος και αυτόνομος μάρτυρας της Βασιλείας του Θεού.

Τελικό Συμπέρασμα ολόκληρης της Περικοπής (Λουκ. 8:27-39)

Αυτή η αφήγηση είναι ένα συμπυκνωμένο Ευαγγέλιο:

1. Χριστολογία: Αποκαλύπτει τον Ιησού ως τον Παντοδύναμο Θεό-Λόγο, Κύριο της φύσης, των δαιμονίων, του θανάτου (Άδη) και της ανθρώπινης μοίρας. Η εξουσία Του είναι άμεση και απόλυτη.
2. Ανθρωπολογία: Δείχνει την τραγική κατάσταση του ανθρώπου που έχει πέσει στην αμαρτία (γυμνός, άφρων, στους τάφους) και την πλήρη αποκατάστασή του στην αρχική του δόξα (συνετός, ντυμένος, εν ειρήνη) μέσω της Χάρης του Χριστού.
3. Σωτηριολογία: Η σωτηρία είναι πραγματική ελευθερία από τις δυνάμεις του κακού. Δεν είναι απλή συγχώρεση, αλλά μια εισβολή του Θεού στη σκοτεινή σφαίρα για να λυτρώσει τον αιχμάλωτο.
4. Εκκλησιολογία: Η απόκριση στον Χριστό διχάζεται: οι περισσότεροι Τον απορρίπτουν για να διατηρήσουν την εγκόσμια ησυχία τους, ενώ οι λίγοι που ελευθερώνονται γίνονται μάρτυρες και απόστολοι της χάρης Του στην κοινωνία τους. Ο θεραπευμένος άνθρωπος γίνεται ο πρώτος «Εθναπόστολος» στην παγανιστική περιοχή των Γαδαρηνών, προεικονίζοντας την αποστολή της Εκκλησίας προς όλους τους λαούς.

Επίλογος: Η Εξουσία της Σιωπηλής Χάριτος

Στη χώρα των Γαδαρηνών, ο λόγος που ακούγεται σήμερα στην Εκκλησία μας δεν είναι μόνο η βοή της θύελλας που ησυχάζει, ούτε η φωτιά που πέφτει από τον ουρανό. Είναι ο ήχος ενός ανθρώπου που κάθεται ήσυχα, ντυμένος, με το βλέμμα του καθαρό, και που η καρδιά του χτυπά για πρώτη φορά ρυθμισμένη στο χέρι του Θεού.

Η ιστορία του Γαδαρηνού δεν είναι απλώς μια «θαυματουργία». Είναι μια Θεοφάνεια: μια πράξη που αποκαλύπτει τον Χριστό ως Κατακτητή του Άδη. Εκείνου που περπατά μέσα στους τάφους της ανθρωπότητας, που ξεσπά τα δεσμά της ψυχής, που φωτίζει τη σκοτεινή άβυσσο, και που, με μια μόνο κίνηση του Θεϊκού Θελήματός Του, μεταμορφώνει τη «Λεγεώνα» σε «Απόστολο».

Και ενώ ο κόσμος, οι Γαδαρηνοί, προτιμούν τη «φυσιολογική» ζωή με τους χοίρους τους, παρά τη θεία τρέλα της ελευθερίας, εμείς, σήμερα, καλούμαστε να σταθούμε σε αυτή τη σκηνή. Να ρωτήσουμε τους εαυτούς μας:

Ποιοί είμαστε εμείς σε αυτή τη θεία δραματουργία;

Είμαστε οι Γαδαρηνοί, που φοβούνται τη θέα της απόλυτης ελευθερίας και προτιμούν να στείλουν τον Χριστό μακριά, για να μην «χάσουν» τους εγκόσμιους χοίρους τους;

Ή είμαστε ο δαιμονισμένος, που αγωνίζεται μέσα στην έρημο της ψυχής του, δεμένος από τα πάθη, ζώντας μέσα στους τάφους της αμαρτίας και της απελπισίας;

Και αν είμαστε αυτός, έχουμε την πίστη να πιστέψουμε ότι ο Χριστός μπορεί να μας μεταμορφώσει όπως και τον Γαδαρηνό; Να μας κάνει να καθίσουμε, να μας ντύσει με το ένδυμα της χάριτος, και να μας στείλει στο σπίτι μας, στην οικογένεια, στη δουλειά, στην κοινωνία, όχι με δόγματα να διδάξουμε, αλλά με μια ιστορία να διηγηθούμε: «Δείτε τι μου έκανε ο Κύριος!»

Γι’ αυτό, αδελφοί, από σήμερα και στο εξής, ας μην φοβόμαστε πια τους δαίμονες των παθών μας, τους τάφους των λαθών μας, ούτε τη βία της ψυχής μας. Ο Κύριος που ησύχασε τη θάλασσα, έχει την εξουσία να ησυχάσει και την καταιγίδα μας.

Και η μεγαλύτερη απόδειξη είναι αυτός ο άγνωστος Γαδαρηνός, που η Εκκλησία τον θυμάται χωρίς να ξέρει το όνομά του, γιατί το νέο του όνομα γράφτηκε με τη φωτιά της Χάριτος στην καρδιά του, και ακούγεται σε όλη τη χώρα των Γαδαρηνών, και σε όλο τον κόσμο, σαν μια λέξη ελπίδας:
«Δέσποτα, σώσον, απολλύμεθα!», και ο Σωτήρας εμφανίστηκε, και κατέπαυσε τη θύελλα, και έκανε τον τάφο ζωή, και τον δαίμονα απόστολο.
Δόξα Σοι, ο Θεός ημών, δόξα Σοι.

Κωφίδης Ευάγγελος

     Add A Comment

You must be logged in to post a comment.