Αυγουστίνος Καντιώτης



ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΚΓ´ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ «ΚΑΤΑ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΚΩΝ ΕΘΙΜΩΝ ΚΑΙ ΗΘΙΚΩΝ ΠΑΡΕΚΤΡΟΠΩΝ ΤΩΝ ΑΠΟΚΡΕΩ» (1η Φεβρουαριου 1968)

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ
ΑΛΜΩΠΙΑΣ & ΕΟΡΔΑΙΑΣ

Ἀριθ. Πρωτ. 191, Διεκπ. 109

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΚΓ´

Ἐν Φλωρίνη τῇ 1η Φεβρουαρίου 1968

«ΚΑΤΑ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΚΩΝ ΕΘΙΜΩΝ ΚΑΙ ΗΘΙΚΩΝ ΠΑΡΕΚΤΡΟΠΩΝ ΤΩΝ ΑΠΟΚΡΕΩ»

Πρὸς τὸν εὐσεβῆ λαὸ τῆς Μητροπολιτικῆς μας Περιφέρειας

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΚΓ´ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠ. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ (1.2.1968)Πλησιάζει, ἀγαπητοί μᾶς πλησιάζει πνευματικὰ τέκνα, πλησιάζει περίοδος τῶν Ἀπόκρεω. Κατὰ τὴν περίοδο αὐτὴ στὶς πόλεις καὶ τὰ χωριὰ λαμβάνουν χώρα διάφορες κοσμικὲς ἐκδηλώσεις τὶς ὁποῖες δὲν μποροῦμε νὰ ἀφήσουμε ἄνευ παρατηρήσεως καὶ ἐλέγχου. Οἱ ἐκδηλώσεις αὐτὲς εἶναι οἱ ἑξῆς:

Οἱ ἄντρες μεταφιέζονται σὲ γυναῖκες. Οἱ γυναῖκες μεταφιέζονται σὲ ἄντρας. Φοροῦν προσωπίδες (μάσκες) ποὺ παριστάνουν μορφὲς ζώων, ἀκόμα δὲ καὶ τὸν διάβολο μὲ κέρατα καὶ μὲ οὐρά. Ἐξέχονται στοὺς δρόμους, ἐπισκέπτονται οἰκίας ἀστειολογοῦν αἰσχρολογοῦν, βρωμολοχούν, πίνουν κατὰ κόρον οἶνον καὶ ὑνοπνευματώδη ποτὰ μεθοῦν. Ἄλλοι δὲ μὲ τὴν πρόφαση ὅτι θέλουν νὰ βοηθήσουν τις ἀπορώτερες τάξεις καὶ νὰ συμβάλουν στὴν ἐνίσχυση τῶν οἰκονομικῶν ποικίλης φύσεως συλλόγων διοργανώνουν χοροεσπερίδας, στὶς ὁποῖες μέχρι τῶν πρωϊνῶν ὡρῶν χορεύουν χορούς ξένους πρὸς τὰ ἑλληνικὰ ἔθιμα, χορούς που προέρχονται ἀπὸ διαφθαρμένα κέντρα τοῦ ἐξωτερικοῦ. Ἄλλοι μὲ τὴ βοήθεια κοινοτικῶν καὶ δημοτικῶν συμβουλίων διοργανώνουν καρναβαλικὲς τελετὲς κατὰ τὶς ὁποῖες διαπράττονται διάφορες ἀσχήμιες.

 Ὅλα δὲ τὰ ἀνωτέρω εἶναι λείψανα τοῦ ἀρχαίου εἰδωλατρικοῦ κόσμου, τῆς λατρείας του Βάκχου τῆς Ἀφροδίτης καὶ τῶν ἄλλων αἰσχρῶν θεῶν, ψευδοθεῶν, ἀντίκεινται στὴν διδασκαλία τοῦ χριστιανισμοῦ, εἰς τὸ ὕψος τῆς χριστιανικῆς ἠθικῆς ἡ ὁποία καταδικάζει μεταμφιέσεις, προσωπίδες, ἁμαρτωλὰ συμπόσια, μέθες, αἰσχρολογίες, βωμολοχίες, αἰσχροὺς χορούς, καρναβολικὲς τελετές, τὰ ὁποῖα δὲν συμβιβάζονται καθόλου πρὸς τὴν ἁγία περίοδο τοῦ Τριωδίου τὴν ὁποία ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία ὠρίσε ὡς περίοδος πνευματικῆς περισυλλογῆς καὶ προπαρασκευῆς διὰ τὴν μεγαλύτερη τῶν Ἑορτῶν τῆς χριστιανοσύνης, τὴν ἑορτὴ τοῦ Πάσχα.

Μεγάλη Διδάσκαλοι καὶ Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως εἶναι ὁ Μέγας Βασίλειος καὶ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος διὰ τῶν φλογερῶν αὐτῶν κηρυγμάτων δημοσίως ἤλεγξαν τὶς παρεκτροπὲς αὐτές. Τοπικαὶ δὲ καὶ Οἰκουμενικαι Σύνοδοι ποὺ συγκροτήθηκαν ἀπὸ τῶν ἁγίων καὶ θεοφόρων Πατέρων, οἱ ὁποῖοι δὲν εἴμεθα ἄξιοι νὰ λύσουμε τὸν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων, ἐξέδωκαν Κανόνες μὲ τοὺς ὁποίους καταδικάζονται οἱ ἀταξίες αὐτὲς ποὺ συμβαίνουν ἰδίως κατὰ τὴν περίοδο τῶν Ἀπόκρεων, εἰς δὲ τοὺς παραβάτας ὁρίζονται πνευματικαὶ ποιναὶ ποὺ θὰ μέχρι ἀφορισμοῦ, δηλαδὴ διαγραφῆς ἐκ τῶν μελῶν της Ἐκκλησίας. (Βλεπε ΞΒ´ Κανόνα τῆς ΣΤ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου καὶ ΚΒ´ τῆς 7ης Οικουμενικῆς Συνόδου). Οἱ δὲ Κανόνες αὐτοὶ εἰς τὸ δικό μας μοναδικὸ εἰς τὸν κόσμο ὁρθόδοξο Βασίλειο δὲν εἶναι, δὲν πρέπει νὰ εἶναι νεκροὶ νόμοι, ἀλλὰ νόμοι ἐν ἐνεργείᾳ, κανόνες ὀρθοδόξου βίου πρὸς τοὺς ὁποίους πρέπει νὰ προσαρμόσει τὴ ζωὴν τοῦ κάθε ἕλληνας καὶ κάθε ἑλληνίδα σὲ ὁποιαδήποτε κοινωνικὴ θέση καὶ ἂν εὑρίσκεται. Δὲν πρέπει νὰ λησμονοῦμε ποτὲ ἄρχοντες καὶ ἀρχόμενοι, ὅτι διὰ τῶν πρώτων ἄρθρων τοῦ ἰσχύοντος συντάγματος, ἐνόρκως καὶ ἐπισήμως διακηρύττομαι ἐνώπιον ὅλου τοῦ κόσμου ὅτι ἡ ζωή μας ἰδιωτικὴ καὶ δημόσια πρέπει νὰ ρυθμίζεται σύμφωνα μὲ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνες.

Ἐγὼ δὲ ὡς Ἐπίσκοπος ἐδωσα ἐνώπιον τῆς Ἰερᾶς Συνόδου καὶ τοῦ ἀνωτάτου Ἄρχοντος τῆς Πατρίδος ἐπίσημη διαβεβαίωση, ὅτι θὰ κυβερνῶ τὸν λαὸ τῆς ἐπαρχίας μου σύμφωνα μὲ τὶς ἀποφάσεις τῶν Τοπικῶν καὶ Οἰκουμενικῶν σύμφωνα μὲ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνες τῶν ὁποίων τὸ κῦρος καὶ ἰσχὺς εἶναι ἀνωτέρα ὅλων τῶν ἄλλων νόμων. Συνεπῶς πρέπει νὰ εἶμαι ἄγρυπνος φύλακας καὶ ὑπερασπιστὴς τῶν αἰώνιου κύρους εὐαγγελικῶν καὶ κανονικῶν διατάξεων, τῶν ὁποίων οἱ ἀναιδῇς καταπάτησις ἀνατρέπει τὴν ἠθικὴν καὶ θρησκευτικὴν τάξη, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ τὸ στερεὸ βἀθρο ἐπὶ τὸ ὁποῖο στηρίζεται τὸ δικό μας εὐσεβὲς Ἔθνος. Θὰ εἶμαι ἀνάξιος νὰ ὀνομάζομαι Ἐπίσκοπος ἐὰν ἀδιαφορῶ γιὰ τὴν πιστή ἐφαρμογὴ τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ, ὡς τοῦτο ἐξαγγέλλεται εἰς στὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ τὴν Ἱερὰ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας. Ἀλλὰ καὶ ἐσεῖς ἀγαπητά μου πνευματικὰ τέκνα, θὰ εἶσθε ἀνάξια νὰ ὀνομάζεσθε χριστιανοὶ Ὀρθόδοξοι ἐὰν δὲν ἀκούσετε τὴ φωνὴ τοῦ Ποιμενάρχου σας καὶ δὲν ἐκτελεῖται τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Καλὸς ἀξιωματικὸς ἢ στρατιώτης δὲν μπορεῖ νὰ ὀνομάζεται ἐκεῖνος ποὺ παραβαίνει τὸν κανονισμὸ τοῦ στρατεύματος ἀλλὰ καὶ καλὸς χριστιανὸς δὲν μπορεῖ νὰ ὀνομάζεται ἐκεῖνος ποὺ παραβαίνει τὸν κανονισμὸ τῆς Ἐκκλησίας τὸν ὁποῖο συνέταξε τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιο διὰ χειρῶν Ἁγίων Ἀνδρῶν. Στρατιῶτες πιστοὺς καὶ ἀφωσιωμένους που σηκώνουν τὸν Σταυρό, ἐκτελοῦντας τις θεῖες Του ἐντολές μας θέλει ὅλους κληρικοὺς καὶ λαϊκούς, ὁ Ἐσταυρωμένος Κύριος μας. Καὶ ὅπως βροντοφωνεῖ ὁ κορυφαῖος τῶν Ἀποστόλων, ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, κατὰ τὴν τελευταία Κυριακή των Ἀπόκρεω, «ἀδελφοί ἡ νὺξ προέκοψεν, ἡ δὲ ἡμέρα ἤγγικεν. ἀποθώμεθα οὖν τὰ ἔργα τοῦ σκότους καὶ ἐνδυσώμεθα τὰ ὅπλα τοῦ φωτός. ὡς ἐν ἡμὲρᾳ εὐσχημόνως περιπατήσωμεν, μὴ κώμοις καὶ μέθαις, μὴ κοίταις καὶ ἀσελγείαις, μὴ ἔριδι καὶ ζήλῳ, ἀλλ᾿ ἐνδύσασθε τὸν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, καὶ τῆς σὰρκὸς πρόνοιαν μὴ ποιεῖσθε εἰς ἐπιθυμίας. (Ρώμ. 13,12-14)

 Κατόπιν τούτων παρακαλῶ κανεὶς καὶ καμμία ἐκ τῶν χριστιανῶν τῆς Περιφερείας μου νὰ μὴ μεταμφιεσθῇ, νὰ μὴ φορέσουν οἱ νέοι στολὲς γυναικεῖες, οὔτε οἱ γυναῖκες στολὲς ἀνδρικές, οὔτε τὰ μικρὰ παιδιὰ διότι ἡ μεταμφίεσις αὐτῶν κατὰ τὰ πόρισμα τῆς νεωτέρας ψυχολογίας τῶν παιδιῶν ἐπιδρᾶ ὀλέθρια ἐπὶ τοῦ ἤθους αὐτῶν. Τέτοια μεταμφίεση παιδιῶν γινεται ἀπὸ πολλῶν ἐτῶν στὴν Φλώρινα σὲ κάποια χοροεσπερίδα τὴν περίοδο τῶν Ἀπόκρεω, κατὰ τὴν ὁποία παρουσία μητέρων χορεύουν μεταμφιεσμένα, τα παιδιὰ καὶ βραβεύονται τὰ παιδια πὸὺ παρουσιάζουν τὴν πλέον περίεργη μεταμφίεση, γιὰ τὴν ὁποία οἱ πλούσιες μητέρες τους δὲν διστάζουν νὰ δαπανήσουν μεγάλα ποσά, ἐνῶ περιφέρονται εἰς τὸὺς δρόμους μας παιδιὰ πεινασμένα καὶ ρακένδυτα. Ἐπίσης κανεὶς καὶ καμμια νὰ μὴ φορέση μάσκες, νὰ μὴ λάβη μέρος σὲ χοροεσπιρίδες, νὰ μὴ χορεύση τους ἀλλόφρονας, τους ἔξαλλους χορούς, ποὺ κάνουν τοὺς χορευτὰς καὶ τις χορεύτριες νὰ μιμοῦνται τὶς κινήσεις τῶν καγκουρώ, τὸν πιθήκων καὶ τῶν ἄλλων ἀγρίων θηρίων τῆς ζούγκλας.

 Μὴ ἀπατᾶσθε, ἡ χαρὰ δὲν εὑρίσκεται εἰς τέτοιου εἴδους διασκεδάσεις. Ἀπὸ τὶς διασκεδάσεις αὐτὲς ὅπως διαπιστώνει ἡ πεῖρα μὲ ἀναρίθμητα παραδείγματα, οἱ ἄνθρωποι βγαίνουν σωματικῶς καὶ ψυχικῶς ράκη. Τὰ νεῦρα τσακίζονται ἀπὸ τὴν ἀϋπνία καὶ ὑπερένταση. ἡ θέληση εξασθενεῖ. Ὅλος ὁ ἄνθρωπος ἀπὸ ἀποχαυνώνεται καὶ ὑπο μέθη τῶν αἰσθήσεων προβαίνει εἰς λόγους καὶ πράξεις ποῦ οὐδέποτε θὰ ἔλεγε καὶ θὰ ἔπραττε ἐὰν εὑρίσκετο εἰς κατάσταση νηφαλιότητος. Ἡ παρθένος κόρη ὕστερα ἀπὸ τέτοιες διασκεδάσεις παύει νὰ εἶναι παρθένος, ἔστω καὶ ἂν σωματικῶς παραμείνει ἀμίαντος. Ἡ ἔγγαμος γυναῖκα ὕστερα ἀπὸ μανιώδεις στροβιλισμοὺς καὶ ἐναγκαλισμούς, δὲν θὰ ἐπιστρέψη εἰς στὸ σπίτι της ὅποια ἦτο ὅταν ἐξήρχετο ἀπ᾽ αὐτό. Εἶναι γεγονὸς ὅτι τὰ πρῶτα σπέρματα ἐρωτικῶν περιπετειῶν καὶ οἰκογενειακῶν τραγουδιῶν ρίπτονται κατὰ τὰς ἀμορτωλὰς νύχτας τῶν Ἀπόκρεω. Ὁ διάβολος ἔχει τότε τὴν μεγαλύτερη πελατεία. Ὅπως δὲν εὔστοχα παρατηρησε ὁ μεγαλύτερος τῶν ρητῶν τῆς ἐκκλησίας, ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος «ὅπου χορὸς ἐκεῖ καὶ ὁ διάβολος».

Μακριὰ λοιπὸν ἀπὸ τετοιου εἴδους διασκεδάσεις, οἱ ὁποῖες ὕστερα ἀπὸ φαινομενικὴ χαρὰ ποτίζουν μὲ πικρία καὶ ἀπαγοήτευση τοὺς διασκεδάζοντας. Ἡ χαρα, ἡ πραγματικὴ εὑρίσκεται ἀλλοῦ. Εὑρίσκεται εἰς τὴν εἰλικρινῆ μετάνοια, εἰς τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτημάτων, στὴ μαρτυρία τῆς συνειδήσεως ὅτι εἴμεθα τέκνα Θεοῦ, στὴν πιστὴ ἐκτέλεση τῶν καθηκόντων μας ἀπέναντι Θεοῦ καὶ ἀνθρώπων. Εὑρίσκεται κρυμμένη ἐν τῷ Χριστῷ. Κάθε ἄνθρωπος ποὺ πιστεύει στὸ ΧΡΙΣΤΟ μετανοεῖ εἰλικρινὰ καὶ ζῆ κατὰ τὸ ἅγιο Του παράδειγμα, αὐτὸς μόνο δοκιμάζει οὐράνια χαρά. Διὰ τοῦ Χριστοῦ ἐξέλιπε ἡ κατάρα καὶ ἐξέλαμψε ἡ χαρά. Ἡ θρησκεία Του εἶναι θρησκεία χαρᾶς, ἀληθινῆς χαρᾶς. Ὅσοι ἀμφιβάλουν ἂς δοκιμάσουν καὶ θὰ πεισθοῦν «Γεύσασθε καὶ ἴδετε ὅτι χρηστὸς ὁ Κύριος» (ψαλμὸς 33,6)

Νεανίδες φύγετε ἀπὸ τὶς παγίδες αὐτές. Νέοι φυλάξτε την ἀγνότητά σας. Σύζυγοι μὴ ὁδηγεῖτε τὰς συζύγους σᾶς εἰς τὰς χοροεσπερίδας. Γονεῖς ἐμποδίσατε τὶς θυγατέρες σας καὶ τὰ ἀγόρια σας ἀπὸ ἁμαρτωλὲς διασκεδάσεις. Καθηγηταὶ καὶ διδάσκαλοι ἀπαγορεύσατε εἰς τοὺς σπουδαστάσας καὶ εἰς τὶς σπουδάστρες, εἰς τοὺς μαθητὰς καὶ εἰς τὶς μαθήτριες νὰ λαμβάνουν μέρος εἰς πάρτυ καὶ χορούς. Ἱερεῖς τοῦ Ὑψίστου ὑψώσατε τὴν φωνή σας, διαφωτίσατε τὸ ποίμνιο σας, επισκεφθῆτε κατοίκων τὰς οἰκογενείας οἱ ὁποῖες ρέπουν πρὸς τετοιες ἐκδηλώσεις καὶ τονίσατε ζωηρὰ τὸ καθῆκον των νὰ ὑπακούσουν εἰς τὴ φωνὴ τῆς Ἐκκλησίας. Δόξα τῷ Θεῷ παρ᾽ ὅλη τὴν διαφθορὰ τῆς συγχρόνου κοινωνίας ὑπάρχει λαὸς ὁ ὁποῖος θὰ ἀκούση τὴν φωνή μας καὶ ὁ λαὸς θὰ αἰσθανθῆ χαρά, διότι ἡ Ἐκκλησία μας ἀναλαμβάνει ἀγῶνα καθάρσεως ἐκ τοιούτων εἰδωλολατρικῶν ἐθίμων καὶ ἀναγείρει προχώματα πρὸς συγκράτησιν τοῦ κατακλυσμιαίου κύματος τῆς συγχρόνου διαφθορᾶς. Μὴ φοβηθεῖτε καθόλου τὴν ἀντίδραση. Μαχόμεθα γιὰ ἰδέες ὑπὲρ τῶν ὁποίων ὁ Βράχος του Γολγόθα εβάφη με τὸ αἷμα τοῦ Θεανθρώπου. Καὶ ὀλίγους ἀκόμη νὰ κερδίσουμε θὰ εἶναι μεγάλο κέρδος.

Ὁ λαός μας, ὑστερα ἀπὸ τὴν διαφώτιση καὶ τὶς διαμαρτυρίες τοῦ Ἐπισκόπου ἄρχισε νὰ ἀφυπνίζεται. Ἔχουμε συγκινητικὰ παραδείγματα. Χαίρομαι καὶ ἐπαινοῦμε δημοσίως τὸν ἀξιότιμο κ. Δήμαρχο τοῦ Ἀμυνταίου καὶ ὅλο τὸ Δημοτικὸ Συμβούλιο γιὰ τὴν ἀπόφαση τοῦ περὶ ὁριστικῆς καταργήσεως τοῦ καρναβάλου στό Ἀμύνταιο ὅπως καὶ εἰς τὴν Κοινότητα Ξινοῦ Νεροῦ, ἡ ὁποία ἔλαβε παρόμοια ἀπόφαση. Ἐπαινοῦμε ἐπίσης στὸν ἀξιότιμο Νομάρχη Κοζάνης κ. Παν. Σταυροπούλου εἰς τὴν Διοικητικὴ Περιφέρεια τοῦ ὁποίου ἀνήκει ἐκλεκτὸ τμῆμα της δικῆς μας Μητροπολιτικῆς Περιφέρειας. Αὐτὸς ἐδήλωσεν εἰς Ἐπιτροπὴν ὅτι δὲν ἐπιθυμεῖ νὰ ἔλθη εἰς ἀντίθεση καὶ σύγκρουση μὲ τὴν Ἐκκλησία, ἐνθαρρύνων καρναβαλικὰς ἐκδηλώσεις. Ἐλπίζω ὅτι καὶ ἄλλοι Δῆμοι καὶ Κοινότητες τῆς Ἐπαρχίας μας θὰ ἀκούσουν τὴ φωνὴ τοῦ Ποιμενάρχου καὶ θὰ συμμορφωθοῦν σὲ ὅτι συμβουλεύει ἡ Ἐκκλησία, τὶς ὁποίας ἡ φωνὴ εἶναι φωνὴ τοῦ Χριστοῦ. Διότι ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς εἶπε. «Ὁ ἀκοῦν ὑμῶν, εμοῦ ἀκούει, καὶ ὁ αθετῶν ὑμᾶς, ἐμὲ ἀθετεῖ, ὁ δὲ ἐμὲ αθεττῶν ἀθετεῖ των ἀποστείλαντά με» (Λούκ. 10,16).

Ἀλλὰ ἐὰν παρ᾽ ὅλη τὴν ἔγκαιρη αὐτὴ προειδοποίηση καὶ σχετικὴ διαφώτιση ποὺ θὰ κάμουν οἱ Ἱεροκήρυκες καὶ οἱ Ἱερεῖς τῆς Περιφέρειας μας, ἐάν, λέγω, ὑπάρξουν πρόσωπα, ἄντρες καὶ γυναῖκες ποὺ δὲν θὰ θελήσουν ἀκούσουν τὴν Πατρική μας φωνή, ἀλλὰ ἐπιμένουν εἰς τὰς ἀνωτέρω ἀταξίας καὶ παρεκτροπάς των Ἀπόκρεω καὶ γίνονται ἔτσι σκάνδαλο γιὰ τοὺς ἄλλους, τὰ πρόσωπα αὐτὰ ὁποιαδήποτε κοινωνικὴ θέση καὶ ἂν κατέχουν, πρέπει νὰ γνωρίζουν ἐκ τῶν προτέρων ὅτι κατὰ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνας στεροῦνται τοῦ δικαιώματος νὰ λάβουν τὴν Θεία Κοινωνία κατὰ τὴ Μεγάλη Ἑβδομάδα. Προτιμοῦν λοιπὸν νὰ χορεύουν σκανδαλωδῶς καὶ νὰ στερηθοῦν τὶς εὐλογίας τῆς Ἐκκλησίας καὶ μάλιστα τοῦ ἀνεκτιμήτου δώρου τῆς Θείας Κοινωνίας; Ἐλεύθερη εἶναι νὰ κάνουν τὴν ἐκλογή των. Ἀλλὰ καὶ ἐμεῖς εἴμεθα ὑποχρεωμένοι νὰ λάβωμε ἀπὸ τῶν Ἱερῶν Κανόνων ἐπιβαλλόμενα μέτρα. Δὲν θὰ χωρισθῶ σὲ κανέναν καὶ σὲ καμμία. Δὲν κρατῶ τὴν Ἀρχιερατικὴν ράβδο ὡς διακοσμητικὸ στοιχεῖον. Ὄχι. Αὐτή μου ἐδώθη νὰ εἶναι στήριγμα καὶ βακτηρία τῶν πτωχῶν, τῶν ἀδυνάτων καὶ τῶν ἀναδικουμένων, ἀλλὰ καὶ ράβδος τιμωρὸς κατὰ παντὸς παρεκτρεπομένου, «Ὅς φείδεται τῆς ἑαυτοῦ ράβδου μισεῖ τον εαυτοῦ υιὀν», λέγει ἡ Γραφή.

Ἡ ἀγάπη ποὺ αἰσθάνομαι πρὸς ὅλον τὸν λαόν μου, μὲ ἀναγκάζει νὰ ἐκδώσω τὴν ἐγκύκλιον αὐτή, τὴν ὁποία μερικοὶ ἴσως θεωρήσουν αὐστηρά. Ἀλλὰ στὴν αὐστηρότητα κρύπτεται ἡ ἀγάπη τοῦ πατρὸς ποὺ μὲ πόνο ἀπευθύνεται πρὸς τὰ ἄτακτα τέκνα του καὶ απειλεῖ αὐτὰ μὲ τιμωρίες.

Μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι κάνεις χριστιανὸς ποὺ αἰσθάνεται τὴν ἀποστολή του εἰς τὸν κόσμο δὲν θὰ παρακούση καὶ δὲν θὰ φέρη τὸν Ποιμενάρχη εἰς δύσκολη θέση νὰ ἐπιβάλη πνευματικὲς κυρώσεις, μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι ἡ ἐγκύκλιος αὐτὴ θὰ βρῆ ἀπήχηση στὸν ευγενῆ καὶ μαρτυρικὸ λαὸ τῆς Περιφέρειας μας ἀπὸ Πρέσπες μέχρι Ἀρχαγγέλου καὶ ἀπὸ Νίκης μέχρι Κομάνου, ἐγκαρδίως χαιρετῶ ὅλους σας καὶ ὁλοψύχως εὔχομαι ὅπως ἑορτάσετε τὶς ἡμέρες τῶν Ἀπόκρεω, ὄχι ὅπως θέλει ὁ Σατανᾶς, ἄλλα ὅπως θέλει ὁ Μέγας Θεὸς καὶ Σωτὴρ ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, τοῦ ὁποίου ἡ εὐλογία καὶ τὸ ἔλεος ἂς εἶναι σὲ ὅλους σας.

Διάπυρος πρὸς Κύριον εὐχετής

(†) Ὁ Φλωρίνης Ἀλμωπίας καὶ Ἐορδαίας

ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ

     Add A Comment

You must be logged in to post a comment.