Των ἁγιων Ἑπτα Μακκαβαιων – Ὑποδειγμα ἡρωικης και σταθερας ἀντιστασεως (Ομιλια του Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου)


Ἑορτολόγιο
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΚΑ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 1093(2)
Τῶν ἁγίων Ἑπτὰ Μακκαβαίων
Παρασκευὴ 1 Αὐγούστου 2025 (2004)
Ὑποδειγμα ἡρωικης και σταθερας ἀντιστασεως
Ἑορτάζει, ἀγαπητοί μου, σήμερα ἕνας ἀστερισμὸς ἐννέα ἁγίων, ποὺ ἔζησαν καὶ μαρτύρησαν τὸν καιρὸ τῆς παλαιᾶς διαθήκης. Εἶνε οἱ Μακκαβαῖοι· ἑπτὰ ἀδέρφια, ἡ μητέρα τους Σολομονὴ καὶ ὁ διδάσκαλός τους Ἐλεάζαρος. Διηγηθήκαμε ἄλλοτε τὸ φρικτὸ μαρτύριό τους, ποὺ δείχνει ὅτι ἡ πίστι μας εἶνε ἡ μόνη ἀληθινή.
* * *
Ἀλλὰ ἡ πίστι αὐτὴ ζητάει καὶ ἀπὸ μᾶς κάποιες ὑποχρεώσεις, κάποια ἱερὰ καθήκοντα. Μέσα ἀπὸ τὸ μαρτύριο καὶ τὴν τέφρα τῶν ἁγίων Μακκαβαίων ἀκούγεται καὶ φτάνει ἕως ἐμᾶς μιὰ φωνὴ δυνατὴ ποὺ λέει· «Ἀντίστητε τῷ διαβόλῳ» (Ἰακ. 4,7)! Ὅπως ἐκεῖνοι δὲν δείλιασαν, ἔγιναν ἥρωες ἀντιστάσεως, ἔτσι κ᾿ ἐμεῖς στὴ γενεὰ αὐτή. Ὅπως ἐκεῖνοι ἀντιστάθηκαν στὸν εἰδωλολάτρη βασιλέα Ἀντίοχο, ἔτσι κ᾿ ἐμεῖς ν᾿ ἀντισταθοῦμε σ᾿ ἕνα κόσμο γεμᾶτο πλάνες καὶ ἀσωτίες. Ὁ αἰώνας μας σημείωσε μὲν προόδους τεχνικὲς καὶ φτάσαμε μέχρι τὰ φεγγάρια, ἔχει ὅμως νὰ παρουσιάσῃ καὶ ἐγκλήματα φρικτὰ καὶ ἀπαίσια, ποὺ γίνονται κάτω ἀπὸ τὴν εὐλογία τῶν διαφόρων κρατῶν. Γι᾿ αὐτὸ ὅσοι πιστεύουμε στὸν Ἰησοῦ Χριστὸ τὸ Ναζωραῖο καὶ λατρεύουμε τὸν Ἐσταυρωμένο, πρέπει νὰ εἴμαστε ἄνθρωποι ἀντιστάσεως.
Οἱ Χριστιανοὶ βεβαίως δὲν εἴμαστε ἀναρχικοί. Ὑπακούουμε στὸ κράτος, στοὺς ἄρχοντες καὶ κυβερνῆτες. Ἀλλ᾿ ὑπὸ ἕναν ὅρο· νὰ σέβωνται καὶ αὐτοὶ τὴ συνείδησί μας, τὶς ἱερὲς παραδόσεις μας, ὅ,τι ἱερὸ καὶ ὅσιο ἔχουμε· νὰ μὴν πηγαίνουν κόντρα μὲ τὴ θρησκεία μας. Διαφορετικά, δημιουργεῖται μέσα μας μεγάλο δίλημμα· τί θὰ κάνουμε, θὰ ὑπακούσουμε στὸ κράτος ἢ δὲν θὰ ὑπακούσουμε; Ἐὰν ὑπακούσουμε, θὰ εἴμαστε προδότες· ἐὰν δὲν ὑπακούσουμε, τότε θὰ ὑποστοῦμε διωγμοὺς ἢ καὶ μαρτύρια, ὅπως οἱ ἑπτὰ Μακκαβαῖοι.
Τὰ τελευταῖα χρόνια τὸ κράτος, δυστυχῶς, ἔχει ψηφίσει νόμους ποὺ ἔρχονται σὲ ἀντίθεσι μὲ τὸ Εὐαγγέλιο. Καὶ οἱ Χριστιανοὶ δὲν ἔχουν δυστυχῶς διάθεσι ἀντιστάσεως. Ποιοί εἶνε οἱ νόμοι αὐτοί; Ἀναφέρω μερικούς.
⃝ Εἶπε ὁ Χριστός· «μὴ ὀμόσαι ὅλως» (Ματθ. 5,34), δὲν ἐπιτρέπεται ὁ ὅρκος. Μὴν ἁπλώσῃς λοιπὸν στὰ δικαστήρια τὸ χέρι σου τὸ βρωμερὸ πάνω στὸ Εὐαγγέλιο καὶ πάρῃς ὅρκο, ἔστω καὶ ἀληθινό. Ὄχι· τὸ λέει ὁ Χριστός. Καὶ ὅμως, τὸ Ἑλληνικὸ κράτος, ἐνῷ ἔκανε τόσες ἀλλαγές, αὐτὸ τὸ νόμο δὲν τὸν καταργεῖ. Τί σατανικὴ ἐπιμονή! Ὑποχρεώνει ὅλους ὡς μάρτυρες νὰ παλαμίζουν τὸ ἱερὸ Εὐαγγέλιο, νὰ βάζουν τὸ χέρι τους στὴ φωτιά. Χιλιάδες ὅρκοι…Ἀλλὰ δόξα τῷ Θεῷ ὑπάρχουν καὶ ἄντρες καὶ γυναῖκες καὶ κληρικοὶ ποὺ δὲν ὁρκίζονται· καὶ τιμωροῦνται διότι δὲν ὁρκίζονται. Εἶσαι Χριστιανός; πιστεύεις; μὴ δώσῃς ὅρκο. Προτιμότερο νὰ πᾷς στὴ φυλακή, παρὰ νὰ πᾷς κόντρα μ᾿ αὐτὰ τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ μας. Γιὰ τοὺς Χριστιανοὺς φτάνει τὸ ναὶ ναὶ καὶ τὸ ὄχι ὄχι (βλ. ἔ.ἀ. 5,37)· τὰ πέρα τούτου εἶνε ψεῦδος. Αὐτὸς ποὺ εἶνε εἰλικρινής, φτάνει νὰ πῇ τὸ ναί· ἐνῷ ὁ ἄλλος, ὁ ψεύτης, χίλιους ὅρκους νὰ δώσῃ, ψέματα θὰ πῇ.
⃝ Τί ἄλλο λέει τὸ Εὐαγγέλιο· Παντρεύεσαι; Πάρε σὺ ὁ ἄντρας μία γυναῖκα, καὶ σὺ ἡ γυναίκα ἕναν ἄντρα· αὐτὸς καὶ μόνο θὰ εἶνε ὁ σύντροφός σου, ἰσοβίως θὰ εἶστε μαζί. Μόνο τὸ φτυάρι τοῦ νεκροθάφτη χωρίζει τὸ ἀντρόγυνο· αὐτὲς ἦταν οἱ ἅγιες παραδόσεις μας. Τὸ διαζύγιο ἦταν ἄγνωστο. Ἑκατὸ χρόνια περνοῦσαν, διαζύγιο δὲν ὑπῆρχε! Τώρα; Ἔφτειασαν νόμους σατανικούς, μὲ τοὺς ὁποίους εὐκολώτατα χωρίζουν. Καὶ συνεχῶς διαλύονται γάμοι. Συμφορὰ μεγάλη. Λοιπὸν εἶσαι Χριστιανός; ὄχι διαζύγιο. Νὰ μείνῃς σταθερὸς στὴ γυναῖκα σου. Ἕνα μόνο λόγο διαζυγίου ἀναγνωρίζει τὸ Εὐαγγέλιο· ἐὰν πιάσῃς τὴ γυναῖκα σου μὲ ἄλλον, καὶ ἂν ἐσὺ ἡ γυναίκα πιάσῃς τὸν ἄντρα σου μὲ ἄλλην, τότε ἔλα νὰ σοῦ δώσω διαζύγιο· ἄλλο λόγο δὲν ἀναγνωρίζει.
⃝ Ἕνας ἄλλος νόμος τοῦ Εὐαγγελίου εἶνε τὸ «Οὐ φονεύσεις» (Ἔξ. 20,15). Ἐδῶ μοῦ ᾿ρχεται νὰ κλάψω· δὲν θέλω νά ᾿μαι δεσπότης, σᾶς τὸ λέω. Θέλω νὰ πάω στὸ Ἅγιο Ὄρος, νὰ βρῶ μιὰ σπηλιὰ νὰ κλαίω· νὰ κλαίω πρῶτα τὰ ἁμαρτήματα τὰ δικά μου, ἔπειτα τὰ ἁμαρτήματα τῆς ἐκκλησίας καὶ τοῦ γένους μας. «Οὐ φονεύσεις»· ἀπαγορεύεται ὁ φόνος. Τὰ παλιὰ χρόνια μυρμήγκι δὲν πατοῦσαν· τώρα φονεύουν. Τί φόνους κάνουν; Φονεύουν τὶς εὐγενέστερες ὑπάρξεις· φονεύουν παιδιὰ ποὺ εἶνε ἀκόμα μέσ᾿ στὴν κοιλιά! Τὸ ἔμβρυο εἶνε παιδὶ ἐν ἐξελίξει, ἄνθρωπος· καὶ σκοτώνοντας ἔμβρυο σκοτώνεις παιδί, σκοτώνεις ἕναν ἄνθρωπο. Καὶ ἂν ἦταν μεγάλος, κάποια δικαιολογία θὰ ἔφερνες· ἀλλ᾿ αὐτὸ τὸ ἀθῷο τί σοῦ ἔκανε, κακοῦργε; 400.000 παιδιὰ σκοτώνονται κάθε χρόνο στὰ σφαγεῖα ποὺ ὀνομάζονται ἰατρεῖα καὶ νοσοκομεῖα. Καὶ τώρα βγῆκε νόμος, μὲ τὸν ὁποῖον εἶνε πλέον ἐλεύθεροι οἱ γιατροί, οἱ νοσοκόμες, τὰ μαιευτήρια, ἡ μάνα κι ὁ πατέρας, ὅλοι ἐλεύθεροι νὰ σκοτώνουν! Καὶ πληρώνει – ποιός; Τὸ ἴδιο τὸ κράτος! Ὑπάρχουν ὅμως καὶ γιατροὶ ποὺ δὲν κάνουν ἐκτρώσεις, ὅσες λίρες κι ἂν τοὺς δώσῃς· δὲν μαγαρίζουν τὰ χέρια τους μὲ τὸ αἷμα. Ὑπάρχουν καὶ μητέρες ποὺ προτιμοῦν νὰ πεθάνουν. Γνώρισα μιὰ τέτοια μητέρα στὴ Φλώρινα. Τῆς εἶπε ὁ γιατρός· –Κάνε ἔκτρωσι, διαφορετικὰ πεθαίνεις. –Πεθαίνω, μὰ ἔκτρωσι δὲν κάνω… Καὶ γέννησε ἕνα χαριτωμένο ἀγοράκι, καὶ διαψεύσθηκε ὁ γιατρὸς ὁ ἄπιστος καὶ ἄθεος.
⃝ Νόμοι κόντρα μὲ τὸ Εὐαγγέλιο, κόντρα μὲ τὸ νόμο τοῦ Θεοῦ. Θέλετε κι ἄλλο νόμο; Μπήκαμε τώρα πλέον στὴν Εὐρώπη. Δηλαδή, χάνουμε τὴν ἐθνότητά μας. Ὅπως εἶπε κάποιος, θὰ πάψουμε νὰ εἴμαστε Ἕλληνες καὶ θὰ γίνουμε Εὐρωπαῖοι! Ἀλλοίμονο ὅμως ἂν χάσουμε τὴν Ἑλληνική μας ταυτότητα καὶ γίνουμε ὅπως καὶ τὰ ἄλλα ἔθνη. Αὐτὸ θὰ εἶνε ἐκφυλισμός. Καὶ τώρα λοιπὸν ἡ Εὐρώπη διατάζει, νὰ σκίσουμε τὶς ταυτότητες τὶς Ἑλληνικές, ποὺ ἔχουμε βγάλει στὰ ἀστυνομικά μας τμήματα, καὶ νὰ πάρουμε ἄλλες ταυτότητες ὅλοι, ἀπὸ τὸ νήπιο μέχρι τὸν ἀσπρομάλλη γέροντα. Καὶ οἱ ταυτότητες θὰ ἔχουν πάνω τὴ σφραγῖδα τοῦ διαβόλου, τὸ 666 παρακαλῶ! Κανένας μὰ κανένας δὲν πρέπει νὰ τὶς δεχθῇ. Τὸ ἔγραψα, ὅτι γιὰ θρησκευτικοὺς καὶ πολιτικοὺς λόγους ἄλλοι λαοὶ ἐπαναστάτησαν καὶ δὲν τὶς δέχονται. Καὶ ἐδῶ θέλω νὰ πιστεύω ὅτι δὲν θὰ γίνουν δεκτές. Ἂς σφραγίζωνται οἱ χιλιασταί, οἱ μασόνοι, οἱ ἄθεοι καὶ οἱ ἄπιστοι· ἐσὺ εἶσαι Χριστιανός; μιά σφραγῖδα ἔχεις, τὸ ἅγιο βάπτισμα. Καμμιά ἄλλη σφραγῖδα δὲν χρειάζεσαι. Σφραγίστηκες μὲ τὸ 666; παύεις πλέον νὰ εἶσαι Χριστιανός.
* * *
Μανάδες – πατεράδες, κρατῆστε ψηλὰ τὸ φρόνημα. Ἀντισταθῆτε, ἀντισταθῆτε!
Φτάνουμε σὲ χρόνια σατανικά. Φύγαμε ὅλοι, κλῆρος καὶ λαός, μικροὶ καὶ μεγάλοι, ἄντρες καὶ γυναῖκες, ἀγράμματοι καὶ ἐπιστήμονες, ἄσπροι, μαῦροι, κίτρινοι, ὅλων τῶν χρωμάτων καὶ ἀποχρώσεων, φύγαμε ἀπὸ τὸ δρόμο τοῦ Θεοῦ μας. Καὶ φεύγοντας ἀπὸ τὸ δρόμο τοῦ Θεοῦ καὶ πηγαίνοντας κόντρα μὲ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ, θὰ δεχτοῦμε τιμωρία. Δὲν εἶνε μικρὰ σημεῖα αὐτὰ ποὺ συμβαίνουν, οἱ σεισμοί, οἱ ἀνομβρίες, οἱ καταιγίδες, οἱ καύσωνες… Διαβάστε Ἀποκάλυψι· πουλῆστε τὸ πουκάμισό σας καὶ ἀγοράστε Ἀποκάλυψι. Τί λέει; Ἐμένα ρωτᾶτε; διαβάστε νὰ δῆτε. Μὴν τρῶτε ὧρες στὴν τηλεόρασι, ποὺ εἶνε ἡ πιὸ αἰσχρὴ τηλεόρασι στὸν κόσμο. Πάψτε νὰ τὴν ἀνοίγετε· ἀνοῖξτε τὴν ἁγία Γραφή, ἀνοῖξτε τὴν Ἀποκάλυψι, διαβάστε τὸ 16ο κεφάλαιο. Λέει ἐκεῖ, ὅτι θά ᾿ρθουν ἑπτὰ ἄγγελοι καὶ καθένας θὰ κρατάῃ μιὰ φιάλη (μιὰ μπουκάλα) γιὰ νὰ τὴ ῥίξῃ. Ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς θὰ ῥίξῃ τὴ φιάλη του στὸν ἥλιο, καὶ θ᾿ ἀνεβῇ τὸ θερμόμετρο· θὰ γίνῃ καύσωνας. Οἱ ἄνθρωποι θὰ καίγωνται, ὅπως τὰ ποντίκια μέσ᾿ στὴ φάκα, καὶ θὰ πεθάνουν ἀπὸ τὸν καύσωνα. Κ᾿ ἐνῷ θὰ καίγωνται, δὲν θὰ λένε «Κύριε, ἐλέησον», ἀλλὰ θὰ ἐκστομίζουν βλαστήμιες ἐναντίον τοῦ Θεοῦ! Τὶς ἡμέρες ἐκεῖνες θὰ ἐμφανισθοῦν «σημεῖα ἐν ἡλίῳ καὶ σελήνῃ καὶ ἄστροις» (Λουκ. 21,25). Γιατὶ οἱ ἄνθρωποι θὰ πᾶμε κόντρα μὲ τὸ Θεό, κόντρα μὲ τὸ Εὐαγγέλιο, κόντρα μὲ τὶς ἱερὲς παραδόσεις.
Πιστεύω τὰ λόγια αὐτὰ νὰ μὴν πᾶνε χαμένα, ἀλλὰ νὰ βροῦν ἀπήχησι σὲ καρδιὲς ἑλληνικὲς καὶ χριστιανικές.
Παιδιὰ τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Ἐκκλησίας, «ἀντίστητε τῷ διαβόλῳ». Μέσα μας ῥέει αἷμα ἡρώων. Οἱ πρόγονοί μας, ὑπὸ συνθῆκες πολὺ δυσκολώτερες, ἀντιστάθηκαν. Ἀντιστάθηκαν ὅπως οἱ Μακκαβαῖοι στὸ διάταγμα τοῦ Ἀντιόχου τοῦ Ἐπιφανοῦς, καὶ μαρτύρησαν. Ἔτσι κράτησαν τὴν πίστι. Ἂν δὲν ἀντιστέκονταν, σήμερα ἐμεῖς δὲν θὰ ἤμασταν Χριστιανοί. Ἔτσι κ᾿ ἐμεῖς, τὰ παιδιὰ καὶ ἐγγόνια τους, ν᾿ ἀντισταθοῦμε. Σφραγῖδα τοῦ διαβόλου μὴν πάρουμε! Ὅλοι μαζί, μιὰ ψυχὴ ἕνας λαός, ν᾿ ἀντισταθοῦμε. Τότε θὰ ἔχουμε τὴν εὐλογία τοῦ Κυρίου καὶ τὴν εὐχὴ τῶν ἁγίων Μακκαβαίων· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Β΄ μέρος ἀπομαγνητοφωνημένης ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Τριάδος Πτολεμαΐδος τὴν Κυριακὴ 2-8-1987. Καταγραφή, διαίρεσις καὶ σύντμησις 1-8-2004, ἐπανέκδοσις 4-7-2025.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.